Friday, June 3, 2022

11 Platonovo Symposium – Agathon, Socrates, Alkibiades a ti další

Eryximachos uzavírá

I v umění (kai\ e0n mousikh=| dh/) i v lékařství (kai\ e0n i0atrikh=|) i ve všech ostatních věcech (kai\ e0n toi=j a1lloij pa=si), i lidských (kai\ toi=j a0nqrwpei/oij) i božských (kai\ toi=j qei/oij), jak je to jen možné (kaq o3son parei/kei), je třeba střežit (fulakte/on) jednoho i druhého Eróta (e9ka/teron to\n E1rwta), neboť tu jsou oba dva (e1neston ga/r). Vždyť i průběh ročních období je plný obou dvou (e0pei\ kai\ h9 tw~n w(rw~n tou= e0niautou= su/stasij mesth/ e0stin a0mfote/rwn tou/twn), a když se stane, že se k sobě vztahují v lásce souladné (kai\ e0peida\n me\n pro\j a1llhla tou= kosmi/ou tu/xh| e1rwtoj) věci, o nichž jsem nyní mluvil (a9 nundh\ e0gw­_ e1legon), teplé (ta/ te qerma/) a studené (kai\ ta\ yuxra/), suché (kai\ chra/) a vlhké (kai\ u9gra/), a nabydou dobrou harmonii a směsici (kai\ a9rmoni/an kai\ kra=sin la/bh| sw&frona), přinášejí dobré úrodné počasí (h3kei fe/ronta eu0ethri/an te), a zdraví (kai\ u9gi/eian) lidem (a0nqrw&poij) i ostatním živočichům (kai\ toi=j a1lloij zw&|oij te) a rostlinstvu (kai\ futoi=j), a žádnou škodu (kai\ ou0de\n h0di/khsen). Když se však vlády nad ročními obdobími zmocní Erós nemírný (o3ta\n de\ o9 meta\ th=j u3brewj E1rwj), mnoho věcí ničí (die/fqeire/n te polla/) a poškozuje (kai\ h0di/khsen), za takových okolností vznikají mory (oi# te ga\r loimoi\ filou/si gi/gnesqai e0k tw~n toiou/twn) a mnohé jiné neobvyklé nemoci (kai\ a1lla a0no/moia polla\ nosh/mata) i zvířatům (kai\ toi=j qhri/oij) i rostlinám (kai\ toi=j futoi=j); i námrazy (kai\ ga\r pa/xnai) a sněhové kroupy (kai\ xala/zai) a rez na obilí (kai\ e00rusi=bai) z přílišnosti (e0k pleoneci/aj)  a neumírněnosti (kai\ a0kosmi/aj) jedněch k druhým (peri\ a0llh/la) vznikají v takovýchto erotických vztazích (tw~n toiou/twn gi/gnetai e0rwtikw~n); vědění o nich (w{n e0pisth/mh) a o hvězdných obězích (peri\ a1strwn te fora/j) a ročních obdobích (kai\ e0niautw~n w#raj) se nazývá astronomie (a0stronomi/a kalei=tai).

A ještě veškeré oběti (e1ti toi/nun kai\ ai9 qusi/ai pa=sai) a celá oblast, které panuje věštění (kai\ oi[j mantikh\ e0pistatei=) – to jest (tau=ta d e0sti/n) vzájemnost ve vztazích mezi bohy a lidmi (h9 peri\ qeou/j te kai\ a0nqrw&pouj pro\j a0llh/louj koinwni/a) – se netýká ničeho jiného (ou0 peri\ a1llo ti/ e0stin) než Eróta střežení a uzdravování (h2 peri\ E1rwtoj fulakh/n te kai\ i1asin). K veškeré bezbožnosti totiž dochází (pa=sa ga\r a0se/beia filei= gi/gnesqai), když člověk není po vůli Erótu šlechetnému (e0a\n mh/ tij tw~| kosmi/w| E!rwti xari/zhtai), neuctívá ho (mhde\ tima=| te au0to/n) a neupřednostňuje v každé činnosti (kai\ presbeu/h| e0n panti\ e1rgw|), ale toho druhého (a0lla\ to\n e3teron), co se týká rodičů (kai\ peri\ gone/aj), i žijících (kai\ zw&ntaj) i zemřelých (kai\ teteleuth/kotaj) i bohů (kai\ peri\ qeou/j). V těchto věcech je věštění příkázáno (a4 dh\ proste/taktai th=| mantikh=|) nad milujícími bdít (e0piskopei=n tou\j e0rw~ntaj) a uzdravovat je (kai\ i0atreu/ein), takže opět je (kai\ e1stin au]), věštění tvůrcem přátelství mezi bohy a lidmi (h9 mantikh\ fili/aj qew~n kai\ a0nqrw&pwn dhmiourgo/j), protože rozumí lidské erotice (tw~| e0pi/stasqai ta\ kata\ a0nqrw&pouj e0rwtika/), co směřuje k řádu (o3sa tei/nei pro\j qe/min) a zbožnosti (kai\ eu0se/beian).

Tak mnohou (Ou3tw pollh\n) a velikou (kai\ mega/lhn), lépe řečeno veškerou moc (ma=llon de\ pa=san du/namin), má sakumpak (e1xei sullh/bdhn me/n) všecek Erós (o9 pa=j E1rwj), ten však (o9 de/), který se pro věci dobré uskutečňuje s mírou a spravedlivě (peri\ ta0gaqa\ meta\ swfrosu/nhj kai\ dikaiosu/nhj a0potelou/menoj) i mezi námi (kai\ par h9mi=n) i mezi bohy (kai\ para\ qeoi=j), ten má moc největší (ou[toj th\n megi/sthn du/namin e1xei) a dává nám veškerou blaženost (ka\i pa=san h9mi=n eu0daimoni/an paraskeua/zei), činí nás schopnými spolu dobře vycházet (kai\ a0llh/loij duname/nouj o9milei=n) a býti přáteli (kai\ fi/louj ei]nai), i s bohy, kteří jsou nad námi (kai\ toi=j krei/ttosin h9mw~n qeoi=j).

No comments:

Post a Comment