Jak jsem se již zmínil ve svém prvním příspěvku,
v dialogu Faidón Sokrates dovozuje
své přesvědčení o nesmrtelnosti duše pomocí teorie idejí. Platonští badatelé
dospěli k náhledu, že Platon tuto teorii koncipoval v důsledku své
cesty do Itálie a na Sicílii, kde se seznámil s pythagorejskou teorií
čísel, nahlížených jako podstaty, které tvoří základ veškeré skutečnosti; touto
teorií inspirován Platon koncipoval ideje. Na tuto cestu se Platon odebral,
když mu bylo čtyřicet, s teorií idejí tedy přišel více než deset let po
Sokratově smrti.
John Burnet se domníval, že teorie idejí je
pythagorejského původu, a jako takovou že ji přejal jak Sokrates, tak i Platon.
Burnet četl dialog Faidón jako pravdivý
obraz toho, jak Sokrates s přáteli strávil poslední den svého života, a nahlédl
ho jako cenné potvrzení své teorie o pythagorejském původu teorie idejí. Proti
tomu W. D. Ross postavil Aristotelovo svědectví, podle něhož Platon byl tím
prvním, kdo ideje koncipoval jako jsoucna zcela odlišná od věcí vnímaných
našimi smysly.
První text, o který se Ross opírá, lze nalézt v prvé
knize Aristotelovy Metafyziky. Po
svém výkladu pythagorejské filozofie Aristoteles píše, že Platon pythagorejce
v mnohém následuje, že však jeho filozofie má své zvláštnosti. Ve svém
mládí totiž následoval filozofii herakleitovskou, podle které je veškerá
smyslová skutečnost v ustavičné změně, takže poznání o ní není možné. Když
se pak filozoficky setkal se Sokratem, který se soustřeďoval na etickou
problematiku, vůbec se nezabýval přírodní filozofií, a pouze v rámci etiky
hledal obecné pojmy na jejichž definice jako první upřel svou mysl, Platon jej přijal
a v důsledku nahlédl, že se Sokratovo zastavení mysli na definicích
obecných pojmů vztahuje k jiným jsoucnům než k věcem smyslovým. Jsoucna
smyslová se ustavičně mění a obecným pojmům se tedy vymykají; tato jsoucna Platon
nazval idejemi. (Aristoteles, Metafyzika
A, 987a29-b8)
Druhý text je v knize třinácté. Tu Aristoteles sice
nejmenuje Platona jménem, bere si však za úkol ukázat, jak k idejím přišli
ti, ‚kdo jako první stanovili jejich
existenci‘ (hoi prôtoi tas ideas phêsantes
einai, 1078B11-12). Píše, že k domněnce o idejích dospěli tím, že
vzali za pravdu herakleitovskou teorii, podle níž veškerá smyslová skutečnost
je v ustavičné změně. Má-li tedy být poznání možné, kromě smyslové
skutečnosti musí být ještě jsoucna jiná, neměnná. Sokrates se soustřeďoval na
etickou problematiku, v jejímž rámci hledal obecné pojmy, a jako první
upřel svou mysl na definice těchto pojmů … z obecných pojmů ani jejich definic však
Sokrates nečinil oddělená jsoucna. ‚Tito myslitelé je však oddělili (hoi d‘ echôrisan) a takováto jsoucna (kai ta toiauta tôn ontôn) nazvali idejemi‘
(ideas prosêgoreusan, 1078b31-2).
(Ar. Met. M, 1078b9-32)
Ross poznamenává, že ačkoli Platon v knize třinácté
jménem uveden není, Aristotelův odkaz na vliv herakleitismu, jakož i stejný
způsob, jímž je uveden zprostředkující vliv Sokratův, ukazuje na to, že těmi‚ ‚kdo
jako první stanovili existenci idejí‘, Aristoteles míní Platona. Ross
připojuje, že Aristotelova Nikomachova
etika potvrzuje, že Aristoteles viděl Platona jakožto autora teorie idejí.
Svou kritiku Platonovy ideje dobra tu Aristoteles uvádí tím, že to pro něho
není věcí lehkou, protože ‚ideje byly
přineseny našimi přáteli‘ (dia to philous
andras eisagagein ta eidê, Ar. EN
1096a12). Aristoteles sotva mohl považovat za ‚své přátele‘ Sokrata, který
zemřel řadu let před Aristotelovým narozením. (W. D. Ross, Aristotle‘s Metaphysics, Clarendon Press, Oxford, 1924, str.
xxxiii-xxxvi)
Aristoteles tedy dosvědčuje, že Platon byl tím prvním,
kdo stanovil existenci idejí. Ross dodává, že tato skutečnost nikterak nebrání
tomu, abychom Sokratovu autobiografickou pasáž ve Faidónu brali jako v podstatě pravdivou. Sokrates tu totiž
mluví o tom, že ve svém mládí byl vášnivě zaujat pro filozofii přírody. Ross
zdůrazňuje časové vymezení Aristotelovy výpovědi v první knize Metafyziky: ‚Aristotle does not tell us that
Socrates was a mere moralist who had never had any interest in physical or
metaphysical questions. What he says is that
when [Ross’ italics] Socrates was interesting himself in ethical questions
and not in the nature as a whole, Plato took him as his master.’ –
‚Aristoteles nám neříká, že Sokrates byl pouhým moralistou a nikdy se nezbýval
otázkami přírodní filozofie nebo otázkami metafyzickými. Aristoteles říká, že když (Rossova kursíva) se Sokrates
zajímal o otázky etické a o přírodní filozofii se nezajímal, Platon si ho vzal
za svého učitele.‘ (Op. cit. str.
xliv)
Rossův náhled, že Aristotelův výklad o provenienci teorie
idejí má své časové vymezení, je však relevantní nejen co se týká Sokrata, ale
i co se týká Platona. Aristoteles dosvědčuje tomu, že Platon na samém počátku
svého filozofického bytování se Sokratem nahlédl, že Sokratův zrak upřený na
definice obecných pojmů byl zacílen na zcela jiná jsoucna, než ‚jsoucna‘
vnímaná našimi smysly, na jsoucna neměnná, která se vymykají herakleitovskému
toku; tato jsoucna nazval idejemi. S kým jiným Platon mohl hovořit o svém
objevu, než se Sokratem? Jak jinak mohl Sokrates mladému Platonovi naslouchat,
než s obdivem a nadšením? Diogenes Laertský nás ve svém životopise
informuje, že Platonovi bylo dvacet, když začal Sokratovi naslouchat. Když
Sokrates v poslední den svého života stál před úkolem svým přátelům
vysvětlit, jak je možné, že od nich odchází prodchnut radostným očekáváním
života lepšího, dokazoval jim nesmrtelnost duše pomocí idejí, o nichž na podnět
Platona spolu s ním přemýšlel po deset let.
Tento příspěvek zakončím popisem Platonova setkání se
Sokratem v podání Diogena Laertského: ‚Platon se nejprve věnoval filozofii jako
stoupenec Hérakleitův. Když se však chystal vstoupit do soutěže se svou
tragédií, před Dionysiovým divadlem se zaposlouchal do Sokrata, a pak hodil
svou tragédii do ohně. Od té chvíle – bylo mu dvacet – se stal Sokratovým
posluchačem.‘ (D.L. III, 5-6) Co tu Diogenes naznačuje, a co si pomocí
Aristotelova podání můžeme upřesnit, je Platonovo nadšení ze zcela nového
světa, který mu zaposlouchání se do Sokrata otevřelo.
No comments:
Post a Comment