Vážený pane kolego,
Váš email jsem si otevřel včera kolem půlnoci: ‚Děkuji,
rozhlas jsem si poslechl, Platonovi ale nerozumím.‘ Nejdřív jsem tomu rozuměl: ‚Na Vašeho Platona
však nemám ani chuť ani čas‘, a jako takové jsem to chtěl ‚delete‘. Pak jsem se
zamyslel: Můžu říct, že Platonovi já sám rozumím? To jediné, co mohu říct je,
že se Platonovi snažím porozumět. V příspěvcích na svém blogu Platona
nevykládám a nebudu vykládat. To bych ani nemohl, protože žádný definitivní
obraz Platona nemám. Při každém novém čtení se Platonovi znova otevírám. Ve
svých příspěvcích se budu snažit Platonovi porozumět. Pokud lze nějaké
porozumění Platonovi nalézt ve čtyřech příspěvcích, které jsem zatím dal na
svůj blog v češtině, pak je to jen mimochodem, protože v těch příspěvcích
mi jde o odstranění překážek, které platonští badatelé jakémukoliv opravdovému
pokusu o porozumění postavili do cesty.
Samozřejmě, odstranění překážek k porozumění a úsilí
o porozumění nelze zcela oddělit. Ve svém posledním příspěvku nazvaném ‚Historicita
Platonova Parmenida‘ jsem napsal, že
můj následující příspěvek se bude zabývat významem historicity tohoto dialogu
pro pochopení Platona. Tím, že platonští badatelé odmítli historicitu tohoto
dialogu, tím odmítli možnost, kterou Platon v dialogu nabízí, totiž
možnost vidět Parmenidovu kritiku idejí jako jeho skutečnou kritiku nezralého
nápadu mladého Sokrata; i byli nuceni hledat předmět té kritiky v Platonových
idejích. A tak se rozdělili na dva tábory, jak Novotný píše v ‚Úvodu‘ ke svému
překladu: „V dialogu Parmenides
přednesl Platon takovou kritiku svého myšlení o ideách, že ji mohli vykladatelé
prohlašovat za odmítavý rozchod filozofův s nejvyššími pomysly jeho Faidóna, Symposia a Ústavy (str. 7)
… Není pochyby, že pojetí idejí, proti kterému Parmenides pronáší námitky, je
pojetí vyskytující se v Platonových dialozích, zejména ve Faidónu a Ústavě; je to vskutku pojetí Platonovo. Ale také můžeme pokládat za
jisté, že Platon od tohoto pojetí neupustil (str. 9, vydání v OIKOYMENH).“
V plánovaném příspěvku jsem chtěl ukázat, že pojetí
idejí mladého Sokrata v Platonově Parmenidu
je jiné než jsou ideje Sokrata, které uvádí do svého rozhovoru s přáteli v den
své smrti ve Faidónu, a zcela odlišné od
Platonova pojetí idejí v Ústavě.
Jak Faidónu tak i Ústavě jsem chtěl v plánovaném příspěvku
věnovat jen jeden nebo dva odstavce. Protože však jde o věc závažnou, rozhodl
jsem se za tím účelem celého Faidóna si znovu přečíst. Abych nic nevypustil, čtu celého Faidóna nahlas. Včerejší četbu jsem zakončil s uspokojivým: ‚Zatím
jsem přečetl dvacet Stephanových stránek, dalších čtyřicet mě čeká. Pozítří Faidóna dočtu, pak ještě den na
relevantní pasáže Ústavy, a do svého
dalšího příspěvku se budu moci pustit.‘
Tu však jste do mého plánování zasáhl svým ‚Platonovi ale
nerozumím‘, já na to chtěl odpovědět: ‚Já mu také ještě zcela nerozumím, ale snažím
se mu porozumět, a mohu říci jen tolik, že mu dnes rozumím lépe, než jsem mu
rozuměl včera.‘ Co mě k takovéto sebereflexi opravňuje? Mé nynější čtení
Platonova Faidóna.
Výsledek toho všeho je, že můj příští příspěvek ponese
název ‚Ještě k Platonovu Faidónu‘.
Se srdečným pozdravem,
Julius Tomin
No comments:
Post a Comment