30. srpna jsem zahájil svůj český blog, na němž jsem
hodlal promýšlet Platona v češtině. Jak se však zdá, má práce na českém blogu
bude mít krátké trvání. Hrozí mi totiž nebezpečí, že se 30. září stanu bezdomovcem.
Dojde-li k tomu, veškeré své síly budu musit zaměřit na to, abych přežil.
Být bezdomovcem zde, v Dursley, nemá cenu. Tak jako několikrát při mých
protestech v minulosti, přespávat budu před Balliol College Oxfordské
univerzity, tedy v Oxfordu. Tam se opět zaparkuju s transparentem: „Let us
discuss Plato“. Vše to začalo diskusí s Masterem Balliolu v mém filozofickém
semináři v Praze na jaře roku 1980, naše diskuse o Sokratovi a Platonovi
byla přerušena vpádem policie, a veškeré mé úsilí o obnovení té diskuse zůstává
marné.
Mé bezdomovectví v Oxfordu bude prostým nezbytím, dojde-li
k tomu, zároveň to však bude můj protest proti situaci, kdy mi není
umožněno diskutovat o Platonovi se studenty a přednášejícími filozofie ani v
Oxfordu, ani na Filozofické fakultě Karlovy univerzity v Praze.
Jak došlo k tomu, že mi dnem 30. září hrozí
bezdomovectví? Vždy první den v měsíci platím £185.10 tzv. Service charges v bytě,
kde bydlím v domově pro důchodce. 1. října na zaplacení tohoto poplatku
nebudu mít peníze. Bude to díky mému interview o sovětské invazi 21. srpna
1968, které bylo vysílané Českým rozhlasem k 49. výročí té události. Do
Prahy jsem totiž mohl jet pouze za podmínky, že mi mé cestovní výdaje budou
hrazené. Český rozhlas věc vyřešil tím, že mi nabídl honorář, který mým výdajům
odpovídá. Dívám se na svou smlouvu s Českým rozhlasem, podepsanou Kateřinou
Konopáskovou dne 14. 8. 2017. Dodnes jsem nedostal z rozhlasu nic.
Dne 26. července 2017 mi bylo zasláno osvědčení o tom, že
jsem „byl v době nesvobody účastníkem odboje a odporu proti komunismu“.
Vedoucí příslušného odboru Ministerstva obrany mi v doprovodném dopise
napsal: „Vážený pane doktore, rád bych Vám tímto vyjádřil obdiv za Vaši odvahu
aktivně bránit hodnoty svobody a demokracie v období komunistické
totalitní moci.“ V dopise se praví, že na podkladě ustanovení § 6 odst. 7
zákona č. 262/2011 „Vám vznikl nárok na jednorázový peněžitý příspěvek ve výši
100 000 Kč. Finanční příspěvek Vám bude ve lhůtě 30 dnů ode dne odeslání
osvědčení poukázán bezhotovostním převodem na Lloyds Bank …“ Dodnes mi z Ministerstva
obrany nepřišlo nic.
Počátkem tohoto měsíce jsem měl dostat českou penzi, kterou
dostávám čtvrtletně, a která v červnu činila £499.09 (5214 Kč
měsíčně). Částku, kterou jsem měl dostat počátkem tohoto měsíce, jsem zatím nedostal.
Dostanu-li v Oxfordu byt, který mi bude hrazen
státem, pak mi peníze, které dostávám od Britského státu budou stačit na
přežití.
Nic bych si nepřál víc, než kdybych z české strany peníze,
na které mám nárok, dostal včas, tak abych mohl zůstat, kde bydlím, a v práci
na svém blogu mohl pokračovat.
Po každém dalším příspěvku zvu k nahlédnutí blogu několik
českých univerzitních pracovníků. V rámci svého včerejšího pozvání jsem
shrnul výsledky své dosavadní práce následovně:
V prvních
pěti příspěvcích poukazuji na překážky, které platonští badatelé postavili do
cesty jak každému vážnému snažení o pochopení Platona, tak i prostému
porozumění jeho dialogů v překladu čtenářem, který se chce s Platonem
aspoň trochu obeznámit. V příspěvku prvním, ‚Sokrates v Platonově Faidonu‘ poukazuji na to, že Platon
v dialogu líčí Sokratův rozhovor s jeho žáky v poslední den jeho
života, že však platonisté proměnili ten dialog v Platonovu fikci.
V ‚Kennyho srovnání Sokrata s Platonem‘ poukazuji na to, jak se tato
skutečnost promítla do návštěvy Mastera Balliol College Oxfordské univerzity
v mém filozofickém semináři na jaře roku 1980; byl to můj poslední
seminář. Po jeho přerušení pražskou policií mi už nikdy nebylo možné
s mými studenty se sejít. V ‚Aristotelově svědectví‘ se zabývám důvodem,
pro který byl dialog Faidon prohlášen
za Platonovu fikci; z Aristotela lze totiž usoudit, že Platon byl prvním, kdo
nahlédl ideje jako jsoucí entity, zcela odlišné od věcí smyslového světa, a ve Faidonu Sokrates prokazuje nesmrtelnost
duše pomocí teorie idejí. Poukazuji na to, že podle Aristotelova svědectví
Platon nahlédl ideje jako takové v rámci svého filozofického setkání se
Sokratem, tedy zhruba deset let před Sokratovou smrtí. V ‚Historicitě Platonova
Parmenida‘ pak poukazuji na to, že je
něco jiného, považovat ideje za bytnosti jsoucí, a jako takové odlišné od světa
našich smyslů, v němž se vše ustavičně mění, a něco jiného je o ideách jen
uvažovat, aniž bychom mohli jejich jsoucnost tvrdit nebo popřít; Aristoteles
poukazuje na to, že Sokrates o idejích uvažoval, od věcí smyslového světa je
však neoddělil. Táži se, na jakém podkladě Aristoteles mohl takto o Sokratovi
uvažovat, když se narodil až po Sokratově smrti, a Sokrates nic o své filozofii
nenapsal. Tu poukazuji na Platonova Parmenida,
v němž se velice mladý Sokrates setkává s jedním z nejvýznamnějších
filozofů té doby, Parmenidem, a jeho žákem a druhem, filozofem Zenonem.
Sokrates tu svou nezralou teorii idejí staví do protikladu Parmenidově tezi, že
‚vše je jedním‘, jakož i Zenonovým argumentům na obranu Parmenidovy teze,
prokazujícím, že ‚mnohost není‘. Parmenides pak Sokratovy ideje vyvrací a
ponechává mladého Sokrata v situaci, kdy ideje nemůže ani přijmout jako
jsoucí, ani je odvrhnout. V tomto svém filozofickém nevědění Sokrates
zůstal vězet až do svého soudu, kde svou obranu postavil na svém nevědění. Platonisté
prohlásili i dialog Parmenides za
Platonovu fikci; v příspěvku podávám důvody pro jeho historicitu. V
‚Platonovi ale nerozumím‘ poukazuji na potíže, do nichž se platonští badatelé dostali
odsunutím Parmenida do oblasti fikce.
V dalších
dvou příspěvcích, ‚1 Platonův Faidon
s přihlédnutím k jeho Obraně Sokrata
a Kritonu‘, a ‚2 Platonův Faidon s přihlédnutím k jeho Obraně Sokrata, Kritonu, Euthyfronu a Sedmému
dopisu‘ zasazuji Sokratův poslední den do širších souvislostí, tak jak se
tyto ukazují v textech, ke kterým přihlížím.
No comments:
Post a Comment