Faidros pokračuje
I umřít za toho druhého (Kai\ mh\n u9perapoqnh|/skein ge) chtějí pouze milující (mo/noi e0qe/lousin oi9 e0rw~ntej), a to nejenom
muži (ou0 mo/non o3ti a1ndrej), ale i ženy (a0lla\ kai\ ai9 gunai/kej). Toho Peliova
dcera Alkestis podává dostatečné svědectví (tou/tou de\ kai\ h9 Peli/ou quga/thr A1lkhstij i9kanh\n marturi/an
pare/xetai), že toto tvrzení platí (u9pe\r tou=de tou= lo/gou) pro Helény (ei0j tou\j E#llhnaj), když jako jediná chtěla (e0qelh/sasa mo/nh) zemřít za svého muže (u9pe\r tou= au9th=j a0ndro\j a0poqanei=n), který
měl otce i matku (o1ntwn au0tw~| patro/j te kai\
mhtro/j), jež ona natolik předčila svou láskou (ou3j e0kei/nh tosou/ton u9pereba/lleto th=I fili/a|) skrze Eróta
(dia\ to\n e1rwta), že je ukázala
být cizími synovi (w#ste a0podei=cai a0llotri/ouj
au0tou\j ei]nai tw~| u9ei=) a pouze co do jména přináležejícími (kai\ o0no/mati mo/non prosh/kontaj). A tento čin,
který učinila (kai\ tou=t‘ e0rgasame/nh to\ e1rgon), se
ukázalo být tak krásným činem (ou3tw kalo\n e1docen
e0rga/sasqai) nejenom lidem (ou0 mo/non
a0nqrw&poij), ale i bohům (a0lla\ kai\
qeoi=j), že ačkoliv mnozí (w#ste pollw~n) učinili
mnohé krásné činy (polla\ kai\ kala\ e0rgasame/nwn), lehko
lze spočítat ty, jimž dali tu odměnu bohové (eu0ariqmh/toij dh/ tisin e1dosan tou=to ge/raj oi9 qeoi/), že se
duše vrátí z Hádu na zem (e0c A#idou a0nei=nai
pa/lin th\n yuxh/n), ale tu její (a0lla\ th\n e0kei/nhj) nechali vyjít (a0nei/san) z obdivu nad jejím činem (a0gasqe/ntej tw~| e1rgw|). Tak i bohové (ou3tw kai\ qeoi/) lásky zápal (th\n peri\ to\n e1rwta spoudh/n te) a ctnost (kai\ a0reth/n) nejvíce oceňují (ma/lista
timw~sin).
Ale Orfea (O0rfe/a de/), syna Oiargova (to\n Oi0a/rgou), odeslali z Hádu s prázdným (a0telh\ a0pe/pemyan e0c A3idou), ukázali mu jen přízrak jeho ženy, pro kterou přišel (fa/sma dei/cantej th=j gunaiko\j e0f‘ h4n h[ken), a ji mu nedali (au0th\n de\ ou0 do/ntej), protože se ukázal změkčilým (o3ti malqaki/zesqai e0dokei), jsa kytaristou (a3te w@n kiqarw|do/j), a neodvážil se (kai\ ou0 tolma=n) pro lásku (e3neka tou= e1rwtoj) zemřít (a0poqnh/|skein) jako Alkestis (w#sper A1lkhstij), ale vynašel (a0lla\ diamhxana=sqai), jak do Hádu vejít za živa (zw~n ei0sie/nai ei0j A3idou). Proto ho kvůli tomu (toiga/rtoi dia\ tau=ta) potrestali (di/khn au0tw~| e0pe/qesan) a učinili (kai\ e0poi/hsan) aby jeho smrt (to\n qa/naton au0tou=) byla způsobena ženami (u9po\ gunaikw~n gene/sqai). Ne tak jako Achillea (ou0x w#sper A0xille/a), syna (bohyně) Thetidy (to\n th=j Qe/tidoj u9o/n), kterého poctili (e0ti/mhsan) a poslali na ostrovy blažených (kai\ ei0j maka/rwn nh/souj a0pe/pemyan), protože, když se od matky dověděl (o3ti pepusme/noj para\ th=j mhtro/j), že by zemřel (w(j a0poqanoi=to), kdyby zabil Hektora (a0poktei/naj E3ktora), když by to však neudělal (mh\ poih/saj de\ tou=to), přišed domů (oi1kade e0lqw&n), by zemřel stár (geraio/j teleuth/soi), odvážil se (e0to/lmhsen) zvolit (e9le/sqai), když přispěl (bohqh/saj) svému milenci Patroklovi (tw~| e0rasth=| Patro/klw|) a pomstil ho (kai\ timwrh/saj), nejen za něj zemřít (ou0 mo/non u9prapoqanei=n), ale zemřít za něj po jeho smrti (a0lla\ kai\ e0papoqanei=n teteleuthko/ti). Proto také (o3qen dh\ kai\), z převelkého obdivu (u9peragasqe/ntej), bohové (oi9 qeoi/) ho mimořádně poctili (diafero/ntwj au0to\n e0ti/mhsan), protože svého milence (o3ti to\n e0rasth/n) tak nade vše miloval (ou3tw peri\ pollou= e0poei=to). Ale Aischylos mluví nesmysly (Ai0sxu/loj de\ fluarei=), když říká (fa/skwn), že Achilles byl milovníkem Patrokla (Axille/a Patro/klou e0ra=n), který byl nejen že krásnější než Patroklos (o4j h]n kalli/wn ou0 mo/non Patro/klou), ale zároveň (a0ll‘ a3ma) i než všichni ostatní héroové (kai\ tw~n h9rw&wn a9pa/ntwn), a ještě neměl vousy (kai\ e1ti a0ge/neioj), a byl tedy mnohem mladší (e1peita kai\ new&teroj polu/), jak říká Homér (w#j fhsi O3mhroj). Ale skutečně totiž (a0lla\ ga\r tw~| o1nti) ze všeho nejvíce si bohové váží takovéto ctnosti (ma/lista me\n tau/thn th=n a0reth\n oi9 qeoi\ timw~sin), jež se lásky týká (th\n peri\ to\n e1rwta), více totiž obdivují (ma=llon toi/nun qauma/zousin) a více je těší (kai\ a1gantai) a více odměňují (kai\ eu] poiou=sin), když milovaný (o3tan o9 e0rw&menoj) miluje milovníka (to\n e0rasth\n a0gapa=|), než když milující (h2 o3tan o9 e0rasth/j) miluje miláčka (ta\ paidika/), protože milovník je něco božštějšího (qeio/teron ga\r e0rasth/j) než miláček (paidikw~n), je prodchnut láskou (e1nqeoj ga/r e0sti). Proto také (dia\ tau=ta kai/) poctili Achillea více než Alkéstidu (to\n A0xille/a th=j A0lkh/stidoj ma=llon e0ti/mhsan), odeslavše ho na ostrovy blažených (ei0j maka/rwn nh/souj a0pope/myantej).
Takto já tvrdím (Ou3tw dh\ e1gwge/ fhmi), že Erós je z bohů nejstarší, nejctěnější a
nejmocnější (E!rwta qew~n kai\ presbu/taton kai\
timiw&taton kai\ kuriw&taton ei]nai), pokud jde o
nabytí ctnosti a blaženosti (ei0j a0reth=j kai\
eu0daimoni/aj kth=sin) jak pro lidi žijící (a0nqrw&poij kai\ zw&si), tak i pro ty, kteří skonali (kai\ teleuth/sasin).
No comments:
Post a Comment