Tuesday, May 17, 2022

2 Platonovo Symposium – Agathon, Socrates, Alkibiades a ti další

Apollodorus vypráví Symposium svým přátelům a své vyprávění otevírá slovy: ‚Jsem dobře připraven, abych vám pověděl, na co se mne ptáte.‘ Předevčírem (prw|&hn) šel totiž z domu, z Faléru, do města, když tu na něj volal jeden ze známých, aby na něho počkal. Ten známý totiž po něm chtěl, aby mu povyprávěl řeči o lásce, k nimž došlo na setkání Agathona, Sokrata, Alkibiada a těch ostatních: ‚Nejdřív mi však řekni, byl jsi na tom setkání?‘ Apollodorus: ‚Glaukóne, což nevíš, že Agathon tu už nebydlí drahnou řadu let, zatím co je to méně než tři roky, co já usiluji o to, abych každého dne zvěděl, co Sokrates pronáší a co dělá? Před tím jsem pobíhal, kam se dalo, a myslel jsem, bůhví co důležitého jsem nedělal, zatímco jsem byl tím nejubožejším člověkem, o nic méně ubohým, než jsi teď ty, domnívaje se, že je třeba dělat cokoli spíše než filosofii (oi0o/menoj dei=n pa/nta ma=llon pra/ttein h2 filosofei=n).

***

Glaukón, Platonův mladší bratr, se stal nadšeným stoupencem Sokrata a následovníkem filosofie, jak můžeme vidět z Platonovy Ústavy, kde spolu s Platonovým starším bratrem, Adeimantem, je Sokratovým partnerem v rozhovoru. Na rozdíl od zdrženlivého a opatrného Adeimanta je v Ústavě hybnou silou rozhovoru Glaukón. Vzpomeňme jen onoho místa z šesté knihy Ústavy, kde Sokrates upozorňuje, že idea dobra (h9 tou= a0gaqou= i0de/a) je tím největším poznáním (me-giston ma-qhma)

Protestuji!

Začalo to dobře: ‚idea dobra‘, zkomolená včera, vyšla správně. Už jsem se těšil, že SPIonic na mém počítači začal fungovat. Netěšil jsem se dlouho.

 

No comments:

Post a Comment