Ve svém úvodním českém příspěvku ‚1
Sokrates v Platonově Faidónu‘
(z 30. srpna) poukazuji na to, že platonští badatelé nabyli přesvědčení,
že dialog Faidon, ve kterém Platon
popisuje poslední den Sokratova života, je filozofickou fikcí. Nicméně rámec,
do něhož je dialog zasazen, tj. poslední Sokratův den ve vězení, fiktivní není.
Sokrates byl odsouzen k smrti, a poslední den svého
života strávil ve vězení se svými přáteli; Platon v úvodu k vlastnímu
dialogu ty nejznámější jmenuje. Xenofon ve Vzpomínkách
na Sokrata píše: „Obecně se má za to (homologeitai),
že kam lidská paměť sahá (oudena pô tôn mnêmoneuomenôn anthrôpôn), ještě nikdo z lidí nenesl svou smrt
lépe (kallion thanaton enenkein) … A
jak by někdo mohl umřít krásnějším způsobem, než on (kai pôs an tis kallion ê houtos apothanoi)? … A jaká smrt by
mohla být šťastnější a blaženější (poios d‘ an genoito thanatos eudaimonesteros), než smrt
nejkrásnější (tou kallistou)?“ (IV.
viii. 2-3) V Obraně Sokrata Xenophon
uvádí, že o smrti Sokrata psali mnozí, a že všichni „zachytili velikost jeho
slov (etuchon tês megalêgorias autou) ... Z toho je jasné (hô̢ kai dêlon),
že to skutečně (hoti tô̢ onti) tak bylo řečeno (houtôs errêthê) Sokratem
(hupo Sôkratous).“ (1) – Xenofon sám se
Sokratem v jeho posledních dnech být nemohl, protože se účastnil jako
pozorovatel neblahého tažení Kyra mladšího proti jeho bratrovi Artaxerxovi,
vládci Perské říše, a když pak Kyros v boji s Artaxerxem padl, stal
se hlavním činitelem slavného pochodu deseti tisíc řeckých žoldnéřů k Černému
moři, a tak k záchraně.
Neměl jsem možnost o této věci se žádným platonským
odborníkem hovořit ani zde v Británii, ani u nás doma – jakkoli moc bych o
takový rozhovor stál, a jakkoli hlasitě po něm už leta volám – nicméně
předpokládám, že tváří v tvář Xenofontovu svědectví by asi uznali, že za
historicky věrná lze považovat Faidonova úvodní slova: „Já sám jsem se dostal
do zcela pozoruhodného citového rozpoložení (egôge thaumasia epathon), jak jsem při tom byl (paragenomenos). Protože na mě ani
nepřišla lítost, jako člověku přítomnému nadcházející smrti člověka mu blízkého
(oute gar hôs thanatô̢ paronta me
andros epitêdeiou eleos eisê̢ei). Šťastný
a blažený mi totiž (eudaimôn gar moi) ten muž připadal (h‘anêr
ephaineto), jak svým chováním (kai
tou tropou), tak i svými slovy (kai
tôn logôn), tak nebojácně a vznešeně šel smrti vstříc.“ (Faidon 58e1-4)
Do tohoto historického rámce pak podle platonských
odborníků Platon zasazuje svou teorii idejí, k níž podle názoru těchto
odborníků přišel nějakých deset let po Sokratově smrti pod vlivem pythagorejských
filozofů, s nimiž se během své cesty do Itálie a na Sicílii seznámil. Tu opět
nejde o filozofickou fikci, protože teorie idejí byla pro Platona věcí
nejskutečnější, respektive tou jedinou skutečností; to, co člověk normálně
považuje za skutečnost, Platon nahlížel jako svět potácející se mezi bytím a
nebytím (viz jeho Ústavu 477c-480a). Co je tu fiktivní, je to, že Platon, podle platonských odborníků, Sokrata v jeho
poslední den udělal mluvčím své nové teorie, a nechal ho umřít důstojně a
vznešeně díky té své nové teorii.
Tak se na to platonští odborníci dívali přes půl století,
když tu přišel John Burnet, snad největší odborník na Platona v anglicky
mluvícím světě všech dob (oxfordské vydání Platonových spisů je jeho dílem), se
svým: ‚I cannot bring myself to believe that he [i.e. Plato] falsified the
story of his master‘s last hours on earth by using him as a mere mouthpiece for
novel doctrines of his own.‘ – ‚Nemohu se přimět k tomu, abych uvěřil, že
Platon falsifikoval historii posledních hodin svého učitele na této zemi tím,
že z něho učinil pouhého hlasatele svých nových doktrín.‘ (Plato‘s Phaedo, edited by John Burnet, Clarendon
Press, Oxford, 1911, ‚Introduction‘, str. xi-xii). Platonští badatelé neměli,
co by na to řekli, němečtí odborníci reagovali pouhým ‚pokrčením ramen‘ (mit
Achselzucken), jak o tom píše s plným souhlasem Randall ve svém Platonovi.
Nicméně, jak o tom ve svém úvodním příspěvku píši, věc se
nakonec stala předmětem diskuse Šestého mezinárodního kongresu filozofie, který
se konal v New Yorku v roce 1927: „Diskusi měl zahájit John Burnet,
ten však onemocněl, a tak diskusi otevřel W. D. Ross z Oxfordské
univerzity, který přednesl stručný přehled Burnetových názorů. Tento přehled
v aktech uveden není, o co šlo, si však lze představit, když si uvědomíme,
že Ross odkazuje na Aristotela jako na spolehlivý doklad toho, že teorie idejí
je teorií Platonovou, ne Sokratovou. Po Rossově úvodním přehledu Burnetových
názorů pak následoval sled učených příspěvků Burnetovo stanovisko
odmítajících, které v aktech uvedené jsou. Platonský
filozof hodný toho jména přece ví, že když Platon v dialogu čtenáři předkládá
obraz Sokratových posledních hodin jako obraz věrohodný, činí tak jen proto,
aby dodal co největší sílu své nové teorii.“
Čím víc však přemýšlím nad tím, že ačkoli Rossův přehled
Burnetových názorů v aktech uveden není, „lze si představit, o co šlo“,
tím méně si tím jsem jist. Pokud Ross přednesl stručný přehled Burnetových
názorů, zejména jeho tvrzení, že s idejemi jako první přišli pythagorejci,
proč ten přehled uvedený není? Není nasnadě se domnívat, že Ross připojil i
svůj důvod, opřený o Aristotelovo svědectví, podle něhož Platon byl první, kdo
stanovil existenci metafyzických jsoucen, které nazval idejemi? Pokud tak
učinil, pak lze nalézt dobré důvody k tomu, proč jeho příspěvek byl
z akt vypuštěn.
V souvislosti se svým upozorněním, že podle
Aristotelova svědectví Platon byl tím prvním, kdo stanovil existenci idejí,
Ross totiž dodává, že tato skutečnost nikterak nebrání tomu, abychom Sokratovu
autobiografickou pasáž ve Faidónu
brali jako v podstatě pravdivou. Sokrates tu totiž mluví o tom, že ve svém
mládí byl vášnivě zaujat pro filozofii přírody. Tu Ross zdůrazňuje časové
vymezení Aristotelovy výpovědi v první knize Metafyziky: „Aristotle does not tell us that Socrates was a mere
moralist who had never had any interest in physical or metaphysical questions.
What he says is that when [Ross’
italics] Socrates was interesting himself in ethical questions and not in the
nature as a whole, Plato took him as his master.” – „Aristoteles nám neříká, že
Sokrates byl pouhým moralistou a nikdy se nezabýval otázkami přírodní filozofie
nebo otázkami metafyzickými. Aristoteles říká, že když (Rossova kursíva) se Sokrates zajímal o otázky etické a o
přírodní filozofii se nezajímal, Platon si ho vzal za svého učitele.“ Slovy
„Plato took him as his master” Ross zřejmě překládá Aristotelovo ekeinon apodexamenos (Ar. Met. 987b4); apodexamenos je příčestí aoristu, které lze dobře vystihnout našim
minulým příčestím dokonavým ‚přijav‘; ekeinon
apodexamenos znamená ‚přijav ho‘, tedy ‚přijav Sokrata, Platon …‘. Tímto slovním
obratem Aristoteles uvádí situaci, v níž Platon přišel k názoru, že Sokratovo
soustředění mysli na definice morálních termínů „se týkalo jiných jsoucen (hôs peri heterôn touto gignomenon) a
ne jsoucen smyslově vnímatelných (kai ou
tôn aisthêtôn) … takováto jsoucna nazval idejemi (ta toiauta tôn ontôn ideas prosêgoreuse, 987b5-8)“.
To znamená, že podle Aristotelova svědectví Platonovi na
samém počátku jeho filozofického bytování se Sokratem připadlo, že Sokratův
zrak upřený na definice obecných pojmů byl zacílen na jsoucna, která Platon
nazval idejemi. To Ross svým překladem Aristotelova ekeinon apodexamenos slovy „Plato took him as his master” vystihl a
zároveň zakryl tak, aby proti sobě nepoštval celou kohortu platonských badatelů
v Británii, v Německu, ve Francii, v U.S.A. … v Československu;
pokud se o tom ve svém příspěvku na onom filozofickém kongresu zmínil, jakkoli opatrně,
musilo to být pro všechny ostatní přispěvatele nestravitelné. Kdyby to bylo
publikováno, tu by s teorií, že Platon přišel s idejemi až deset let po
Sokratově smrti, nebyli nestáli proti Burnetovi, proti kterému je Ross ochránil;
stáli by proti Aristotelovi (viz „Aristotelovo svědectví" z 1. září).
***
Svůj předchozí příspěvek jsem ukončil příslibem,
že „v příspěvku, který bude následovat, uvedu důvody, které mne vedou
k tomu, abych Menon považoval za
jeden z dialogů, které Platon napsal a vydal ještě za Sokratova života.“
V těch důvodech hraje důležitou úlohu svědectví týkající se Menona, které
Xenofon podává ve své Anabasi. Dal
jsem se tedy znovu do čtení Anabase,
a ta četba mi chvíli potrvá.
No comments:
Post a Comment