Dovolte, abych Vás informoval o příspěvcích na mém
blogu http://juliustominquestions.blogspot.co.uk/ věnovaných
datování Platonova Menonu. Zejména bych byl rád, kdybyste věnovali
pozornost příspěvku „6 Datování a interpretace Platonova Menonu“.
Tu se zabývám Sokratovým rozhovorem s Anytem pod zorným úhlem jeho
zakončení.
Když Sokrates Anytovi ukázal, že žádný
z velkých athénských vojevůdců a státníků nedokázal svou zdatnost naučit
své syny, Anytos rozhovor ukončil varováním: „Sokrate, zdá se mi, že
lehkomyslně pomlouváš lidi. Tu bych ti já poradil, chceš-li mě poslouchat, aby
ses měl na pozoru; neboť snad je i v jiné obci snazší dělat lidem zle než
dobře, avšak v této zvláště; myslím, že i ty sám to víš.“ Sokrates se na
to obrátil k Menonovi: „Anytos, jak se mi zdá, se zlobí, a nic se nedivím;
neboť za prvé se domnívá, že já ty muže pomlouvám, a potom si myslí, že i sám
je jeden z nich. Ale jestliže někdy pozná, jaká věc to je pomlouvati,
přestane se zlobit; nyní to neví; ty mi však řekni: nejsou i u vás slušní
muži?“ (Překlad F. Novotný)
K tomu píši: „Nyní je třeba se zeptat, co nám
Sokratův krátký rozhovor s Menonem o Anytově varování může říci, co se
týče datování Menonu. Domnívám se, že na tuto otázku můžeme najít
odpověď, když se rozhovor pokusíme vysvětlit, jestliže dialog datujeme 1. před
tím, než byl Sokrates Meletem obžalován z kažení mládeže a zavádění nových
božstev, a než se Anytos rozhodl žalobu podepříti; 2. za předpokladu, že dialog
byl napsán po Sokratově smrti.
Co potřebuje vysvětlení, je sebejistota, s níž
tu Platon nechává Sokrata promlouvat k Menonovi, thesalskému
aristokratovi, o jeho hostiteli a předním athénském státníkovi: neschopným
pochopit, o čem s ním Sokrates mluvil, domnívajícím se, že Sokrates o
nejvýznamnějších mužích athénské minulosti mluvil zle, protože neví, co mluvit
zle skutečně je – a to vše v Anytově přítomnosti. Toto Sokratovo posouzení
Anyta nelze nespojit s tím, co Sokrates řekl úvodem k rozhovoru
s Anytem, že Anthemion „dobře vychoval a vzdělal tohoto svého syna, jak se
zdá athénskému lidu – aspoň ho volí na nejvyšší úřady (90b1-3).“ Sokratovo
posouzení Anyta tu má jasný politický osten. Jak může člověk, který ani neví,
co to je, mluvit o někom zle, být schopným odpovědně zastávat nejvyšší úřady v obci?
A co to vypovídá o athénské demokracii, že takového člověka volí na nejvyšší
úřady?
Za předpokladu, že dialog byl napsán a publikován
před tím, než byl Sokrates Meletem obžalován z kažení mládeže a zavádění
nových božstev, se člověku tají dech nad sebejistotou, s níž Platon
Sokrata nechává takto k Menonovi o Anytovi promlouvat. Lze si tu
sebejistotu v rámci tohoto datování vysvětlit?“
S přihlédnutím k Platonově Obraně
Sokrata a Sedmému dopisu, ke Xonofontovým Hellenika a
k Lysiově řeči Proti Eratosthenovi pak uvádím Sokratův
rozhovor s Anytem a Menonem do dějinných souvislostí, do nichž jej lze
zasadit, datujeme-li Menon před Meletovou obžalobou Sokrata.
Svůj příspěvek končím slovy:
„O to, abych rozhovor vysvětlil na základě dnes
obecně přijímaného datování, tedy za předpokladu že dialog byl napsán po
Sokratově smrti, se nepokusím, protože si nemyslím, že to lze udělat. Nicméně
se hodlám obrátit na členy České Platonské společnosti se žádostí, aby se o
vysvětlení pokusili. Rád jim pro to poskytnu místo na svém blogu.
S datováním Menonu stojí a padají veškeré stávající
vývojové konstrukce Platonovy filozofie.”
Byl bych moc rád, kdyby se některý z členů,
respektive někteří členové Platonské společnosti věci ujali.
S přáním mnoha úspěchů ve Vaší práci.
Julius Tomin
No comments:
Post a Comment