Podle starověké tradice Platon začal své dialogy psát za
Sokratova života. Diogenes píše: ‚Říkají [nejmenované historické prameny], že
když Sokrates poslouchal Platona, který četl dialog Lysis, řekl „Bože, co si toho ten mladík o mně navymýšlí (Hȇrakleis,
hȏs polla mou katapseudeth‘ ho neaniskos)“.
Nemálo toho, co Sokrates neřekl, ten muž totiž napsal.‘ (III.35) Pak následuje
poukaz na sdělení (logos), podle něhož
je Faidros Platonovým prvním dialogem
(III.38).
Počátkem dvacátého století byla tato tradice platonisty
odvržena bez jakéhokoliv pokusu věcí se vážně zabývat. Sentiment, na jehož
podkladě se tak stalo, dobře vyjádřil Keneth Dover (významný britský
klasicista), když si ho položil za základ svých autobiografických ‚Poznámek na
okraj‘: „I have a certain revulsion against disclosure of anything said by
well-known people, if they are still alive“. („Mám jistý odpor ke zveřejňování
čehokoli, co řekli lidé dobře známí, jsou-li ještě naživu.“ Marginal Comments, London, 1994, str. 4)
Pod taktovkou německého badatele Maxe Pohlenze si platonisté o Platonovi
vytvořili obraz, podle kterého bylo pro něho nepřijatelné Sokrata prezentovat,
dokud byl tento naživu (viz Max Pohlenz, Aus
Platos Werdezeit, Berlin 1913).
Jak jsem ukázal v řadě příspěvků na svém blogu
věnovaných Platonovu Charmidu (viz ‚1-5
Plato’s Charmides in the light of its
dating‘, 14. červen 2017 – 9. červenec 2017), tento dialog je třeba datovat do
počátečního období aristokratické vlády Třiceti, než se tato pod vedením Kritia
zvrhla v bezuzdnou tyranii; Charmides
byl tedy napsán v roce 404 př.n.l., pět let před smrtí Sokrata. Jak jsem
pak ukázal v stati ‚Platonův první dialog – Faidros ve světle jeho datování‘ (na mé webové stránce), byl-li Faidros Platonovým dialogem prvním, byl
napsán před Charmidem, a v úvahu
tu pro jeho sepsání připadá rok 405 př.n.l. Tím se tento dialog dostává do
sousedství Aristofanových Žab, které
nám umožní datování Faidru upřesnit. Když
totiž ku konci komedie chór opěvuje Aischylův výstup z podsvětí a jeho
návrat do Athén, tu se tento těší z toho, že již nebude musit sedět se
Sokratem odhodiv múzické umění a trávit čas žvaněním (1491-9). Kdyby byl Platon
napsal Faidros před Žábami, sotva by byl Aristofanes mohl Sokrata
napadnout za to, že jeho obdivovatel odhodil múzické umění, aby se věnoval
žvanění v sedánkách spolu s ním. Na tuto invektivu Platon musil
odpovědět, už proto, že v té době toužil po uplatnění v politice, jak
o tom píše ve svém autobiografickém Sedmém
dopise; potřeboval ukázat, že jeho čas strávený se Sokratem nejen že nebyl
časem z hlediska jeho politických ambicí promarněným, nýbrž že to byl čas
přípravy pro opravdovou politickou angažovanost.
***
Vraťme se k Sokratově poznámce na adresu Platona „Bože,
co si toho ten mladík o mně navymýšlí“, jakož i k podanému vysvětlení, že
Platon napsal nemálo toho, co Sokrates neřekl. Tento Diogenův výstřih ze
starověké tradice upozorňuje na to, že v dialozích psaných za Sokratova
života Platon připisuje Sokratovi mnohé, co historickému Sokratovi
neodpovídalo, nenaznačuje však, co z historického Sokrata ve svých dialozích
zachytil. V té věci nám může pomoci Platonův Faidros, kde se setkáváme s dvojím Sokratem, se Sokratem,
který si je vědom svého nevědění a Sokratem, který přednáší sebejisté poznání.
Sokrata nevědoucího Platon přivádí na scénu v první
části Faidru. Když Faidros jde spolu
se Sokratem podél říčky Ilisu, vzpomene si na báji, podle níž z takového
nějakého místa Boreas (zbožštěný severní vítr) unesl Óireithyi (dceru
athénského krále Erechthea) a táže se Sokrata, zda tomu mýtu věří. Sokrates mu
na to odpoví, že o takových věcech přemýšlet nemá čas, protože ještě nedokázal
učinit za dost delfskému ‚Poznej sebe sama‘: „Zdá směšným, když ještě toto
neznám, zkoumat věci cizí. Proto tedy nechávám tyto věci být a věře tomu, co se
o nich obecně myslí, zkoumám, jak jsem právě řekl, nikoli je, nýbrž sebe sama“
(229e-230a, překlad citací z Platona je od F. Novotného). Když však Sokrates proti Lysiově řeči o lásce
staví své dvě řeči, tu začíná sebejistou definicí lásky pochybené, která je ku
škodě nejen ‚milovanému‘ hochu, ale i jeho milovníkovi, poté však s nemenší
jistotou líčí lásku člověka povznášející. Své dokazování, že tato opravdová
láska je lidem dána od boha k jejich největšímu štěstí, Sokrates začíná
důkazem, že lidská duše je nesmrtelná. Tímto důkazem Platonův Sokrates markantně
překračuje Sokratovo nevědění a z Charmidu
lze usoudit, že se proti tomu Sokrates ohradil. Ve Faidru totiž Platonův Sokrates definuje duši jako jsoucno, které
„pohybuje samo sebe a nikdy se nepřestává pohybovat, protože neopouští samo
sebe, nýbrž toto je i všem jiným věcem, které se pohybují, zdrojem a počátkem
pohybu“ (245c). Naproti tomu v Charmidu
Sokrates pochybuje o tom, zda je možné, aby se jsoucno vztahovalo k sobě
samému: „Pohyb, že by sám sebe pohyboval, a teplost, že by sama sebe pálila,
všechny takové věci by u jedněch způsobily nedůvěru, u některých snad ne.“ (168e)
Ukazuje-li Charmides,
že se Sokrates ohradil proti poznání o nesmrtelnosti duše, kterému dal Platon ve
Faidru jeho ústy zaznít, tu tento
dialog zároveň naznačuje, že Platon tuto Sokratovu reakci nečekal, že se
nicméně cítil povinován tomuto radikalizovanému Sokratovu pochybování dát plný
průchod. Sokrates své pochybování obrací proti pohybu, který sám sebe pohybuje,
jen za cenu toho, že radikálnímu pochybování podrobí samotný základ svého vlastního
filozofického úsilí o poznání, tak jak bylo zakotveno v jeho úsilí o
poznání sebe sama. Sokrates v Charmidu
pochybuje o tom, zda poznání sebe sama je vůbec možné. Toto své pochybování rozvíjí
v rozhovoru s Kritiou, který s odvoláním na Delfské „Poznej sám sebe“ definuje
sȏphrosunȇ (Novotného ‚rozumnost‘)
jako sebepoznání (164e-165b).
Sokrates upozorňuje, že je-li sȏphrosunȇ poznáním, pak je svého
druhu věděním, vědění je věděním něčeho, co je od toho vědění samotného
odlišné. Tak ku příkladu lékařství je vědění o tom, co je zdravé, stavitelství
je vědění o stavění, předmětem geometrie je něco jiného než geometrie sama.
(165c-166b). Kritias namítá, že všechny ostatní znalosti mají za předmět něco
jiného, nikoli sebe samy, kdežto sȏphrosunȇ „jediná má za předmět i ostatní znalosti i samu sebe“
(166c).
V Kritiově definici sȏphrosunȇ jakožto vědění, které má za svůj předmět samo sebe a
všechna ostatní vědění, se zrcadlí Sokratova definice duše z Faidru jakožto jsoucno, které pohybuje
samo sebe a veškeré ostatní věci. V té souvislosti stojí za pozornost, že Kritias
svou definici sȏphrosunȇ spojuje s výtkou vůči Sokratovi: „A tato věc ti
zcela jistě neunikla; avšak myslím, že se mě snažíš usvědčit z nepravdy (elenchein
‚vyvracet‘), nechav být věc, o které mluvíme“ (166c).
Tato Kritiova výtka Sokrata zasáhla, proto se proti ní
brání, a jeho obrana nám poskytuje cenný vhled do jeho filozofického zkoumání
spojeného s radikálním pochybováním: „Jak si jen můžeš myslit, že já, i
když tě sebe více usvědčuji (elenchȏ ‚vyvracím‘), činím
tak pro něco jiného, než proč bych důkladně zkoumal své vlastní výpovědi, totiž
z obavy, aby mi snad neušlo, že se domnívám, jak bych něco věděl, ale ve
skutečnosti nevím. Nuže tak také nyní zkoumám tu myšlenku hlavně sám kvůli
sobě, ale snad také i kvůli ostatním přátelům; či nemyslíš, že to je společné
dobro jistě pro všechny lidi, aby bylo jasno o každém jsoucnu?“ (166c-d)
Sokratovo pochybování o tom, zda ‚poznání sebe sama‘ je
možné, vrcholí pochybováním, zda nějaké jsoucno může pohybovat samo
sebe. Své vyvracení Kritia – a tak i sebe sama – Sokrates uzavírá následovně: „Jistě je tu potřebí nějakého velikého
člověka, který by to o všech případech dostatečně rozlišil. Zdali žádné ze
jsoucen nemá svou způsobilost samo v poměru k sobě samému, nýbrž
k něčemu jinému, či některá ano, jiná ne; a jestliže jsou některé věci,
které se vztahují svou způsobilostí samy k sobě, zdali jest mezi nimi
vědění, za něž my pokládáme rozumnost (sȏphrosunȇn). Já sám sobě nedůvěřuji, že bych byl schopen
vystihnouti tyto rozdíly; proto také ani nemohu s určitostí tvrdit, že
je možno to, aby bylo vědění o vědění, ani také jestliže nakrásně jest,
neuznávám, že je to rozumnost (sȏphrosunȇ), dokud bych neuvážil, zdali by nám taková věc něco prospívala
či ne. O rozumnosti (sȏphrosunȇn) pak jistě tuším, že to je
věc prospěšná a dobrá.“ (169a-b)
Vzhledem k tomu, že Platon napsal Charmides v návaznosti na Faidra, lze nahlédnout, že tu ústy
Sokrata čtenáře upozorňuje na svou definice duše jako jsoucno, které pohybuje
samo sebe. Podobně ve Faidru samém,
poté, co Sokrates podá nástin dialektiky jako metody, pomocí které lze
dosáhnout jistého poznání o zkoumaném předmětu, Sokrates prohlašuje: „Těchto
věcí jsem i já sám milovníkem, Faidre, těch rozborů (tȏn diaireseȏn ‚těch analýz‘) a souborů (kai sunagȏgȏn ‚a syntéz‘), abych byl schopen mluviti a
mysliti; a také kdykoli soudím o někom jiném, že je přirozeně schopen [pophukota
‚který je schopen co do své přirozenosti‘] se dívat na jedno a na mnohé věci, ženu
se za ním vzadu jako po stopě boha
(266b).“ [Novotný
poznamenává, že tu Platon volně cituje Homérovu Odyseu V, 193 = VII, 38] Na koho jiného tu Sokrates poukazuje, než na Platona? Kdo jiný se
stal mistrem dialektické metody, jíž překonal i Sokrata samého, a to ne až leta
po Sokratově smrti, nýbrž za Sokratova života?
Tu si je třeba zamyslet nad Aristotelovým výkladem toho,
jak se Platon dostal ke svým Idejím. Aristoteles totiž vykládá, že Platon byl
ve svém mládí stoupencem Herakleita, podle kterého je vše, co vnímáme,
v ustavičném pohybu, takže poznání není možné. Tu pak se setkal se
Sokratem, jehož mysl byla upřena na morální pojmy, které se snažil definovat –
respektive přesněji „který zastavil svou mysl na definicích“ (peri horismȏn epistȇsantos tȇn dianoian, Metafyzika A, 987b3-4) – i poznal, že
toto Sokratovo zastavení mysli na definicích morálních pojmů se musí vztahovat
ke zcela jiným jsoucnům, než jsou věci postižitelné našimi smysly: „takováto
jsoucna nazval Idejemi“ (ta men toiauta
tȏn ontȏn ideas prosȇgoreuse, 987b7-8).
Z Aristotelova výkladu je zřejmé, že k tomu došlo v rámci
prvního setkání s filozofujícím Sokratem. Platon tak díky Sokratovi
Sokrata přeskočil, protože Sokrata jeho úsilí o definici morálních pojmů z jeho
filozofického pochybování nevyvedlo. Jakmile Platon Ideje nahlédl, v jeho světě
idejí pro pochybování nebylo místo. Platonovo nahlédnutí idejí je podkladem
jeho dialektické metody, která jako taková překračuje Sokratovu dialektiku,
která se točí v kruhu filozofického pochybování, ač k jeho překročení
ustavičně směřuje.
No comments:
Post a Comment