Předchozí
příspěvek jsem zakončil tím, že se podívám, co pro pochopení Faidru znamená, vezmeme-li v úvahu
starověkou tradici, podle níž byl Faidros
Platonovým prvním dialogem. První otázka je, zda lze na základě této hypotézy
datum vzniku Faidru časově určit.
V tom nám pomůže dialog Charmides,
protože rozhovor, kterým tento dialog končí, svědčí o tom, že byl napsán v
prvních dnech vlády Třiceti, tedy v roce 404 př.n.l. Co mne vede
k tomuto tvrzení? Sokratovými partnery v dialogu jsou dvě postavy,
které se vlády Třiceti účastnily, Charmides a Kritias. Sokrates si na závěr
dialogu nechává poroučet od Charmida, a tak i od jeho poručníka Kritia.
Nepovažuji za možné, že by Platon byl mohl dialog takto zakončit poté, co se
vláda Třiceti pod vedením Kritia zvrhla v tyranidu, kdy se tito pokoušeli
zaplést i Sokrata do svých nekalých činů, tento je však uposlechnout odmítl,
jak o tom Platon píše jak v Obraně
Sokrata (32c), tak i v Sedmém dopise
(324d-325a).
Abychom věc lépe
posoudili, podívejme se na závěrečný rozhovor Charmidu. Mladičký Charmides se rozhodne, že se od Sokrata nechá
vést, aby ho tento vzdělal v sôphrosunê,
tedy v rozumnosti, uměřenosti a sebekontrole. Kritias mu jeho rozhodnutí
schvaluje, a přikazuje mu, aby se Sokrata nepouštěl. Když se Sokrates ptá, o
čem se to spolu radí, Charmides mu odpoví, že se již uradili. Tu se Sokrates
otáže, zda ho chce donutit násilím, aby mu byl po vůli. Charmides mu odpoví, že
se k násilí uchýlí, když to Kritias přikazuje, aby tedy zvážil, co udělá.
Sokrates na to: ‚Žádná úvaha mi tu nezbývá; neboť tobě, když se o něco pokusíš s použitím násilí, nikdo ti nebude
s to odporovat.‘ To Charmides kvituje slovy: ‚Ani ty tedy neodporuj.‘ Sokrates rozhovor, a tak i celý dialog,
končí slovy: ‚Odporovat tedy nebudu.‘
V rámci
dramatického datování Charmidu – dialog
se dramaticky odehrává v roce 429, shodou okolností v roce Platonova
narození (Diog. Laert. III.3), respektive dva roky před jeho narozením, narodil-li
se Platon v roce 427 (D. L. III. 2) – se Sokrates právě vrátil
z vojenského ležení u Potidaje, kde strávil několik let. Naposledy viděl
Charmida jako chlapce, a tu před ním stál mladík v celé síle svého půvabu.
Charmides si zřejmě dobře uvědomil, že Sokrata hluboce zaujal, a v tom
nejlepším slova smyslu z toho těží, Sokratovi poroučí, s mladickou
hravostí mu hrozí i násilím pro případ, že by ho Sokrates nechtěl uposlechnout
– a Sokrates si nechá poroučet. Takto však mohl Platon tento rozhovor koncipovat
pouze před tím, než si vláda Třiceti předvolala Sokrata spolu se čtyřmi jinými
do tholu, aby jim přikázala přivést ze Salaminy Leonta, aby byl popraven, jak o
tom Sokrates mluví ve své obranné řeči na soudě: ‚Tehdy jsem já zase ukázal, ne
slovem, nýbrž činem, že mi na smrti nezáleží – není-li to příliš hrubý výraz –
ani dost málo, ale na tom, abych nedělal nic nespravedlivého ani bezbožného, na
tom že mi všechno záleží. Mne totiž ona vláda, tak mocná, nedovedla hrůzou
přimět k tomu, abych udělal něco nespravedlivého, nýbrž když jsme vyšli
z tholu, ti čtyři se odebrali na Salaminu a přivedli Leonta, ale já jsem
odešel pryč domů. A snad bych byl býval za to potrestán smrtí, kdyby ta vláda
vbrzku nebyla padla.‘ (Platon, Obrana
Sokrata 32c-d, překlad Fr. Novoný. Ten poznamenává: ‚Tholos byla kruhovitá
budova blízko radnice; prytanové v ní úřadovali a se stravovali; na jejím
krbu, posvátném středisku celé obce, konali za obec oběti.‘)
Podíváme-li se
na Faidros jako na Platonův první
dialog, tedy dialog napsaný před Charmidem,
musíme ho vzít jako dialog napsaný ke konci války peloponéské. V novém
světle se nám tu objeví již samo otevření dialogu. Sokrates se Faidra táže,
odkud přichází a kam míří. Faidros mu odpovídá, že přichází od Lysii, kde seděl
od rána, a že jde na procházku na cestu za hradbami. To bylo něco, o čem
se již po leta mohlo Athéňanům jen snít; za hradbami města byla jejich
země v rukou Sparťanů.
Platon tu
popisuje malebnost krajiny, která se před zraky Sokrata a Faidra otevírá a
v níž se dialog odehrává. Svým dialogem tak Platon vyjadřuje touhu po
míru, kterou s rozumnou částí Athéňanů sdílel, a kterou se svým dialogem
snažil podpořit. Platona v té době táhla touha účastnit se politické
činnosti, jak o tom píše ve svém Sedmém
dopise (324b-325a), a dialogem Faidros
tak svým způsobem činí, protože uzavření míru se Spartou bylo v té době
tím nejdůležitějším, o co šlo. To nám objasní dějinná situace, v níž byl
dialog napsán.
V roce 406
Athénské loďstvo vyhrálo bitvu u Arginus a Sparťané Athéňanům nabídli mír
s tím, že Sparta se stáhne z Atiky, a že si každá strana ponechá to,
co v té době bylo v jejích rukou. Všichni rozumní Athéňané byli pro
to, aby byl mír za těchto podmínek uzavřen, demagogu Kleofontovi se však
podařilo mírová jednání zmařit (viz Aristoteles, Athénská ústava 34). Oba tyto momenty, a to jak vítězství u
Arginus, tak i neblahý zásah Kleofonta, jímž mírové jednání bylo zmařeno, jsou
reflektované v komedii Žáby.
Chór tu ve svém závěrečném zpěvu vítá básníka Aischyla, který přichází z podsvětí,
aby ukončil válčení: ‚Ať si Kleofón válčí sám spolu s těmi, kdo smýšlejí
jako on.‘ Platonův Faidros dýchá
touhou po míru, stejně tak jako Aristofanova komedie.
Aristofanovy Žáby nám pomohou datování Faidru dále upřesnit. Když totiž ku
konci komedie chór opěvuje Aischylův výstup z podsvětí a jeho návrat do
Athén, těší se z toho, že již nebude musit sedět se Sokratem, odhazovat múzické umění a trávit čas žvaněním (1491-9). Tímto popěvkem se Platon
musil cítit bezprostředně zasažen nejen vzhledem k Sokratovi, ale i osobně.
Diogenes Laertský totiž ve svém životopise Platona vykládá, že když tento šel
se svými tragédiemi k Dionysovu divadlu, aby se ucházel o jejich přijetí,
před divadlem narazil na Sokrata, zaposlouchal se do jeho slov, hodil své
tragédie do ohně, a od té doby Sokratovi naslouchal; Platonovi bylo dvacet let,
když se to událo (III.5-6). Platon pocházel z jedné z předních
athénských rodin a tento jeho čin jistě nezůstal bez povšimnutí, zejména pak
nezůstal nepovšimnut Aristofanem, který Sokrata a jeho žáky karikoval již v Oblacích a Ptácích (Oblaka se hrála
v roce 423 př.n.l., tedy 18 let před představením Žab). Mladistvým Alkibiadem, předním athénským aristokratem, který
byl ve svém mládí hluboce Sokratem ovlivněn, se Aristofanes zabýval již
v roce 427 v Hodovnících,
své první komedii (Daitalês,
z této komedie jsou dochované jen zlomky). V Žábách, v podsvětí dává Dionysus Aischylovi a Euripidovi
otázku ‚co s Alkibiadem?‘ – Alkibiades byl v té době ve vyhnanství,
dělal však co mohl, aby Athéňanům pomohl – jako jednu z otázek, která má
rozhodnout o tom, kterého z nich bude považovat za hodného návratu na zem.
Dionysus však není moudrý ani z odpovědi Euripida ani Aischyla; otázku Alkibiadova
návratu do Athén tak básník nechává otevřenou (1422-1434). V Ptácích, hraných v roce 414,
Aristofanes postavil město v oblacích, aby bylo možné Sokratovu vlivu
uniknout; když je město postaveno, tu do něho přichází posel z Athén, a
když se ho zakladatel města Pisthetairos táže, jak je v Athénách, tu tento
odpovídá, že před postavením města v oblacích všichni v Athénách
‚sokratovali‘ (esôkratoun, 1282). V rámci
těchto souvislostí je třeba vidět zpěv chóru, v němž Aristofanes učinil
terčem svého humoru Sokrata a toho muže z jeho okruhu, který odhodil
múzické umění, aby se oddával prázdnému žvanění.
V Arisofanových
Žábách je pozoruhodné napětí mezi
odvážnou politickou radou, kterou básník podává v epirémě k parabasi,
a fantastickým řešením neblahé politické situace, kdy bůh Dionysus
z podsvětí vyvádí na svět Aischyla, velkého tragického básníka z časů
athénského vítězství nad Peršany u Marathonu, aby Athény zachránil. Zpěv chóru
tu představuje Aischyla jakožto muže, ‚který má vytříbené myšlení‘ (echôn xunesin êkribômenên, 1482-3),
který ‚odchází zpět domů pro dobro občanů, svých soukmenovců a lidí mu milých, a
to proto, že je rozumný (dia to sunetos
einai, 1484-1490)‘, a proti němu Sokrata, ‚s nímž už teď – tedy po příchodu
Aischyla – ‚nebude musit sedět a žvanit (mê
Sôkratei parakathêmenon lalein), odhodiv múzické umění (apobalonta mousikên, 1492-3 – chór tu
mluví v singuláru)‘. Aristofanes tu dělá nad Sokratem samým kříž, Platona
tu však che zřejmě od jeho vlivu osvobodit, aby se konečně vážně zabýval
politickou činností, po které toužil, jak Aristofanes nepochybně věděl.
Tu se lze
domnívat, že invektiva chóru Aristofanových Žab
Platona povzbudila k tomu, aby ve Faidru
ukázal, že múzické umění nejen že neodhodil, nýbrž že si svým společenstvím se
Sokratem to největší múzické umění, kterým je filozofie, otevřel, a že
opravdová filozofie je základem, na kterém je třeba postavit rétoriku, a tak
athénskou politiku. K této odpovědi Platona zavazoval jak jeho
několikaletý úzký styk se Sokratem, tak i významné místo, které jeho rodina
v Athénách zastávala. Že byl Platon na svůj rod hrdý, a že si na něm
zakládal, o tom své čtenáře nenechává na pochybách. Když v dialogu Charmides všichni Charmida chválí a
Kritias k tomu dodává, že jeho mladý bratranec je filozoficky zaměřený (estin philosophos) a básnicky nadaný (panu poiêtikos), Sokrates to kvituje
slovy: ‚Tuto krásnou přednost máte z rodového příbuzenství se Solonem
(154e-155a)‘. (Solon byl velkým athénským zákonodárcem, filozofem a básníkem
VI. století př.n.l., Charmides byl Platonovým strýcem.) Ve Státě se Sokrates sklání před Platonovými dvěma bratry: ‚vždy jsem
obdivoval přirozenost Glaukona a Adeimanta‘ (367e).
Na invektivu
vznesenou proti Sokratovi a Platonovi samému bylo třeba odpovědět psaným
slovem; Athéňané si stále ještě se zájmem četli Aristofanova Oblaka, v nichž tento učinil terčem
svého humoru Sokrata v době, kdy byl Platon malým chlapcem. Odpovědět bylo
třeba tak, aby Platonův obraz Sokrata Aristofanovu karikaturu zastínil a
zkorigoval. Tohoto úkolu se Platon svým Faidrem
skvěle zhostil.
Vztaženost
Platonova Faidru k Aristofanovým
Žábám se nám stane pochopitelnou,
když si ujasníme, jak silně tato komedie na Athéňany zapůsobila. Rogers v
‚Úvodu‘ ke svému vydání Žab píše, ‚Žáby obdržely první cenu
v Lénajském soutěžení … a zvítězivší básník byl korunován v naplněném
divadle obvyklým věncem z bakchického břečťanu. Komedie však získala ještě
daleko větší úspěch. Dostalo se jí zcela ojedinělého ocenění tím, že byla dána
na jeviště ještě po druhé, abychom tak řekli, na požádání. A při tom druhém představení byl básník znovu
korunován, nyní však ne pouhým věncem z břečťanu, nýbrž věncem
z athénského posvátného olivového stromu; počest, které se dostalo pouze
těm, kdo Athénám prokázali významnou službu. Této mimořádné pocty se komedii
nedostalo ani kvůli její vtipnosti a humornosti, ani kvůli literárnímu klání
mezi Aischylem a Euripidem, což pro moderního čtenáře je tím nejzajímavějším.
Bylo to kvůli jejímu povznášejícímu vlastenectví, které dýchalo
z politických narážek, a projevilo se zejména v radě, kterou komedie
poskytla v epirémě k parabasi, ač s jistými obavami, zda bude
dobře přijata. Tu básník vybízí
Athéňany, aby se neuchylovali k stranickým rozbrojům, aby zapomenuli a
odpustili politické přečiny, aby postavili stát na širší základnu, aby žádný
Athéňan nebyl bezprávný. Zejména se pak staví za ty, kdo byli zapleteni do Rady
čtyř set [která v roce 411 odstranila
demokracii a nastolila oligarchii], a kdo byli od té doby zbaveni občanských
práv … na podkladě
autority Dikaiarcha, který má v těchto věcech největší váhu, se dovídáme,
že to byl tento naléhavý apel, jenž si
získal obdiv diváků a komedii zajistil poctu druhého představení.‘ (The Frogs of Aristophanes, řecký text revidovaný B. B. Rogersem, 2.
vyd., Londýn 1919, str. v-vi.)
V duchu
tohoto Aristofanova apelu k občanům Athén je možno nahlédnout Platonovu
volbu Faidra jakožto Sokratova partnera ve Faidru.
Faidros byl vyhnán do exilu v roce 415. Tím, že Faidra zvolil za Sokratova
partnera, Platon postavil do popředí otázku exulantů, jejich návratu, navrácení
jim občanských práv, a jejich zařazení do občanského a politického života. Tu
šel Platon o krok dál než Aristofanes, který plédoval za navrácení občanských
práv pouze pro ty, kdo z obce nebyli vyhnáni.
V následujícím příspěvku se budu zabývat vztažnými body
mezi Aristofanovými Žábami a
Platonovým Faidrem.
No comments:
Post a Comment