Diogenes Laertský v životopise Platona zachoval tradici,
podle níž byl Platonovým prvním dialogem Faidros
(Diog. Laert. III.38). Bylo by jistě nesprávné jen na základě Diogenovy
informace Faidros za první dialog
považovat – té chyby se Platonští badatelé nedopustili. Schleiermacher, velký
německý překladatel Platona, teolog a filozof sice Faidros za první Platonův dialog považoval, výslovně však podotkl,
že tak neučinil na základě té starověké tradice, kterou považoval za příliš
nejistou, nýbrž na základě své konstrukce Platonova filozofického systému. Podle
jeho soudu každý velký filozof začíná anticipací celku své filozofie, a to
nacházíme ve Faidru, kde lze nalézt
počátky takřka celé jeho filozofie v nerozvinuté podobě (Platons Werke, 2. vydání, Berlín 1817,
1. díl, str. 72-76). Pak přichází období, kdy filozof rozpracovává dílčí
problémy, což činí v dialozích věnovaných etice, a celý systém pak
završuje v tzv. konstruktivní periodě, kam patří jeho Ústava a Timaios.
Schleiermacher prohlašuje, že kdyby byly nalezeny vážné důvody, pro které by se
některý z dialogů přípravných ukázal jako pozdější než dialogy
konstruktivní, jeho celé pojetí Platona by se rozpadlo, protože by nedovedl
pochopit, jak by bylo možné takový nerozum srovnat s Platonovým velkým
intelektem (str. 48). Právě to pak prokázaly stylometrické studie, které
zařadily dva z dialogů, Sofistés a Politikos, které Schleiermacher
považoval za dialogy přípravné, mezi posledních pět dialogů.
Schleiermacher datoval Faidros ještě před smrtí Sokrata, respektive před smrtí Polemarcha,
kterého Sokrates v dialogu na závěr své druhé řeči o lásce klade za
filozofický vzor jeho bratru Lysiovi, a který byl usmrcen za vlády Třiceti
tyranů v roce 404 př.n.l.. Další vývoj platonských studií je poznamenán
rozbitím Schleiermacherova systému, který platonskému myšlení dominoval po tři
desetiletí; toho dosáhl Hermann svým dílem věnovaným dějinám a systému
Platonovy filozofie (Geschichte und
System der platonischen Philosophie, Heidelberg 1839). Pak se dlouho vedly
půtky o to, zda datovat Faidros před Státem, nebo až po něm. Problém
‚vyřešil‘ von Arnim, který v roce 1914 publikoval své dílo věnované ‚Platonovým
raným dialogům a době vzniku Faidru‘
(Platos Jugenddialoge und die
Entstehungszeit des Phaidros), v němž prokázal ‚mimo jakoukoli
pochybnost‘, že Platon napsal Faidros
až po sepsání Ústavy. A vskutku,
žádného renomovaného platonského badatele od té doby ani jen nenapadlo zapochybovat
o tom, že Platon napsal Faidros po napsání Ústavy. Tu se pak vedou spory jen o
to, zda byl Faidros napsán před Sofistou a Politikem, nebo až po nich. Tu třeba uvést Christopha Rowe, který
dialog Faidros pokládá za dialog
napsaný po těchto dialozích, před Filébem
(Plato Phaedrus, 2. vyd. 1988, str.
14).
Starověkou tradici, podle které byl Faidros Platonovým prvním dialogem, je však nesprávné odmítat, aniž
bychom se podívali, co pro pochopení Faidru
znamená, vezmeme-li Diogenův údaj v úvahu jako hypotézu, na jejímž
podkladě se jej pokusíme nahlédnout. Tímto pokusem se budu v následujících příspěvcích
zabývat.
No comments:
Post a Comment