Dnes ráno jsem se probudil trochu unavený, a tak jsem si řekl, že si ještě na chvilku lehnu, jen na chvilku, abych se mentálně i fyzicky připravil pro každodenní ranní koupel s důkladnou masáží. Z toho chvilkového poležení se stala hodina, já usnul, a měl jsem sen o Ukrajině. Byl jsem v Kyjevě s manželkou a synem, abych tam přednášel dějiny filozofie. Jak už to ve snech bývá, moje první manželka Zdena se propojila v jedno s mou druhou ženou Doinou, můj syn Lukáš z prvního manželství se spojil v jedno se synem Danem z druhého manželství. Celý ten sen byl nesporně spojen s mými dvěma přednáškami pro Ústav východoevropských studí, které budu mít na Filozofické fakultě počátkem května.
Jak došlo k tomu, že budu moci mít dvě přednášky na
Filozofické fakultě, když veškeré mé předchozí pokusy o takovou možnost selhaly?
Na závěr korespondence týkající se Vaculíkova Českého snáře jsem Haně
Kosákové napsal: ‚Ještě k Vám mám prosbu. Rád
bych se ještě jednou podíval do Prahy. Zvažte, zda by nebylo možné, aby mě Váš
ústav pozval k přednášce o Platonovi.‘
Hana Kosáková
odpověděla, že přednášku na FFUK může
zajistit organizačně: ‚a hodí se nám, filosofických témat se nám nedostává; potíž
je ale ve finanční stránce. Obávám se, že ústav nebude schopen Vám nabídnout
nic na dopravu ani ubytování, maximálně jen symbolický honorář. Zní to jako
výmluva, ale taková je bohužel současná realita.‘
Odpověděl jsem: ‚To mi vyhovuje. Nekouřím, nepiju, něco jsem si našetřil. K stáří je
člověk sentimentální; v Praze jsem se narodil.’
Hana Kosáková mi napsala: ‚Ještě jsem Vám chtěla dopředu říct, že naši studenti nejsou příliš
obeznámeni s dějinami filosofie, značnou část jich tvoří studenti z Východu
(Rusko, Ukrajina, Bělorusko) - možná by pro ně tedy byla zajímavá a
inspirativní i Vaše disidentská zkušenost.‘
Haně Kosákové jsem
odepsal:
‚Vzhledem ke
složení Vašich studentů bude nejlepší, když obě přednášky budou
v angličtině. Tu první přednášku chci nazvat Pursuit of Philosophy. Tak se
totiž jmenuje stať, kterou jsem v History of Political Thought
publikoval v zimním čtvrtletí roku 1984. Stať si lze otevřít na mé Webové
stránce. Je v podstatě věnovaná Dr Kennyho (Master of Ballilol) vstupu do
mého semináře. Z dané stati bych se věnoval kapitole I., nazvané ‚To
Resume an Interrupted Discussion‘, a pak závěrečným dvěma kapitolám, tedy
kapitole III. A IV.
Ta první kapitola
začíná příjezdem Kennyho a jeho manželky k nám do Keramické a končí
vtrhnutím policie do našeho bytu.
Ta třetí kapitola
nazvaná When the Classical Tradition of Philosophy Meets Actuality se odehrává
na policejní stanici v Bartolomějské. Policie mě a studenty zavezla do
velké místnosti, zřejmě určené pro shromáždění policistů. Tam nás nechali o
samotě. Já studentům nabídl úvodní přednášku o Aristotelovi. Ti byli pro, a tak
jsem jim svůj úvod do Aristotela přednesl. Chtěl jsem otevřít diskusi, když tu
vešel tajnej (v civilu), zeptal se, co děláme, já řek ‚Filosofii, chcete si
přisednout‘, - přivedl si řadu dalších tajných, všichni musili ke zdi, a to
bylo naposledy, co jsem mohl vidět své studenty.
Kapitola IV. nese
název Can Philosophy Become worthy of Unrelenting Pursuit, kterou jedinou bych
četl celou, aspoň část jejího závěru, pokud by na to byl čas. Cituju:
Not long ago I came unexpectedly across Patocka‘s memory. I
visited my uncle Joseph Brozek in Bethlehem, Pennsylvania. In an issue of an
emigrant journal Free Czechoslovakia from September 1944 I read Brozek’s
article about Patocka‘s pamphlet Czech Cilization in Europe which
Patocka published in the late summer of 1939. Brozek emphasizes that Patocka’s
was the last free voice of the Czech ‚philosophers-statesmen‘. In his pamphlet
Patocka called for a renewal of the drive for moral perfection which
Christianity introduced, a revival of intellectual courage which was the
heritage of the Enlightenment and he demanded due attention to the almost
missing contemplative element which Europe inherited from the Greeks: ‘Against
this background every nation which strives to be a member of the cultural and
spiritual “concert” of Western civilization must erect its ideals and measure
its achievements … What does it matter that Europe does not know and does not
acknowledge the depth of our love for that which is most deep and most holy in
it. Having turned its back on us, it made us experience the most bitter lot and
march on the hardest road. Yet we shall continue in this struggle as long as we
have the slightest chance to do so.’
Tímto způsobem
budu moci studenty seznámit jak se Sokratem a Platonem, tak i s Aristotelem,
aniž bych je unavil. Oba texty se hodí k tomu, abych k vybranému kousku textu
zmínil řadu věcí z ‘dneška’. Tak ku příkladu ten kousek, který jsem právě
citoval, si vyžádá pár slov o Patočkovi, jedním ze zakladatelů Charty 77 a
jedním z jejích prvních třech mluvčích.‘
Zpět k mému snu.
Po ukončení bojů na Ukrajině se na Kyjevskou univerzitu obrátím s návrhem přednášek
o Sokratovi, Platonovi a Aristotelovi.
No comments:
Post a Comment