Informace:
Vážený pane kolego/ Vážená
paní kolegyně,
zápas o to,
aby mi na Karlově univerzitě bylo umožněno přednést můj pohled na
Platona k odborné diskusi, jsem prohrál. Kdybyste si přečetl/a stať „Plato‘s first two
dialogues, a reflection of his political hopes“, kterou jsem řediteli ÚFARu
v této souvislosti nabídl (viz. „Dva dopisy řediteli Ústavu filosofie a
religionistiky Univerzity“ na mém blogu https://juliustominquestions.blogspot.com/), byl bych rád. Stať si
lze otevřít na mé webové stránce www.juliustomin.org.
S pozdravem,
Julius Tomin
Odezva:
Vážený
pane doktore Tomine,
omlouvám
se Vám, ale pravděpodobně jste chtěl tento e-mail poslat někomu jinému (z
filosofické fakulty UK?). Já jsem z matematicko-fyzikální fakulty.
Přeji
Vám hodně štěstí ve Vašem úsilí.
Odpověď:
Vážený
pane kolego,
svému
pohledu na Platona jsem věnoval více než padesát let. Od sametové revoluce jsem
usiloval o to, abych mohl tento svůj pohled přednést k odborné diskusi na
Filozofické fakultě, marně. Nyní, u příležitosti čtyřicátého výročí první
oxfordské přednášky v mém filozofickém semináři jsem v lednu požádal ředitele
ÚFARu, aby jeho ústav na oslavu toho uspořádal mezinárodní seminář, kde bych stať „Plato‘s
first two dialogues, a reflection of his political hopes“ mohl přednést. Když
jsem od pana ředitele nedostal odpověď, v březnu jsem mu znovu napsal, opakoval
jsem svoji žádost, a přišel jsem s novým návrhem. Za rok, v dubnu, tomu bude
čtyřicet let, co česká policie vtrhla do našeho bytu, kde v mém semináři
přednášel Master of Balliol College Oxfordské univerzity. (O tom se můžete
dočíst na mé webové stránce v textu „Pursuit of Philosophy“, původně
publikovaném v časopise History of
Political Thought z roku 1984.) Přednášku policie přerušila a jak panu
řediteli ÚFARu píši, české policii se tak podařilo tam započatou diskusi o
Platonovi zatím na 39 let přerušit. (První kapitola stati „Pursuit of Philosophy“
nese název: „To Resume an Interrupted Discussion“). Jak panu
řediteli píši v dopise, na který jsem ve svém e-mailu poukázal, můj pohled
na Platona se podstatně liší od pohledu obecně přijatého od poloviny
devatenáctého století (především díky německým platonským badatelům.) Dobře
chápu, že se dnešním platonikům, kteří mají moc málo času na to, aby se studiu
Platona věnovali, do diskuse se mnou nechce. Česká filozofie tu však má možnost
podstatně zasáhnout do klíčového bodu v dějinách filozofie, a vzhledem
k významu Platona, v dějinách nejen evropské, ale i celosvětové
kultury. Proto jsem se rozhodl, pokud to bude v mých silách, o věci
informovat každého člena Karlovy univerzity, na něhož najdu e-mailovou adresu.
Všechny členy Filozofické fakulty jsem o věci již informoval.
Kdybyste
si našel čas se na mou stať podívat, byl bych rád. Je to tak trochu detektivka
a já si myslím, že může zajímat každého, kdo má aspoň trochu zájmu o kulturní
dějiny.
Na
každý pád Vám za Váš e-mail děkuji.
Se
srdečným pozdravem,
Julius
Tomin
***
Odezva:
Docent Wild mi napsal: „Jakkoli Váš email patří k
tzv. nevyžádaným, podnítil mě k tomu, abych si prohlédl Vaše stránky a zamyslel
se nad tím, oč vlastně usilujete. Docházím k závěru, že se snažíte přesvědčit
světovou filozofickou obec (či snad filozofický "establishment,"
pokud bych se měl přiblížit Vašim pozicím) o tom, že Platónův dialog Faidros
vzniknul jako první v pořadí a nikoli, jak se shodují akademické autority, jako
filozofovo zralé dílo.
Já bych Vás poprosil, zda byste byl tak laskav a pomocí textu o rozsahu řekněme 250 slov mi vysvětlil, jaká změna v interpretaci Platóna by nastala, kdyby se skutečně podařilo prokázat, že Faidros byl v pořadí prvním dialogem.“
Já bych Vás poprosil, zda byste byl tak laskav a pomocí textu o rozsahu řekněme 250 slov mi vysvětlil, jaká změna v interpretaci Platóna by nastala, kdyby se skutečně podařilo prokázat, že Faidros byl v pořadí prvním dialogem.“
Odpověď:
Jaká změna v interpretaci Platóna by nastala, kdyby se
podařilo prokázat, že Faidros byl
prvním dialogem?
V interview s Dr Sedleym – předním platonským odborníkem
– pro The Daily Telegraph z 25 srpna
1988 O’Brien řekl: „If Dr Tomin were right, it would affect a great deal of
Platonic scholarship.“ – Sedley: „It means he is asking people to give up
nearly everything else they believe about Plato‘s development.“
František Novotný píše v úvodu k překladu dialogu Charmides: „Osoby Platonových dialogů, i
když mají jména historických osob, nejsou zatíženy svými historickými osudy;
Platonovo umění jim bere jejich pozemský život a činí je účastnými jiného
života ve svém vlastním světě.“
Hlavním Sokratovým partnerem v Charmidu je Kritias, který se stal vůdcem tzv. vlády Třiceti
Tyranů. Platon píše v Sedmém listu,
že tuto aristokratickou revoluci uvítal: „myslel jsem totiž, že budou spravovat
obec tím způsobem, aby ji vedli od tak nespravedlivého života [za demokracie,
J.T.] k spravedlivému jednání.“ Do počátečního údobí vlády Třiceti v roce
404 př.n.l. kladu ten krátký dialog. Platon brzy poznal, „že zásluhou těch mužů
se v krátkém čase zdála dřívější ústava zlatou proti nynější“, tedy proti
vládě Třiceti.
Charmides datuji
jako dialog druhý, v mnohém reagující na Faidra.
Faidros byl
napsán v posledním roce demokracie, kdy klíčem k moci byla rétorika.
Celý Faidros lze vidět jako pokus o
novou rétoriku. Již v Charmidu si
však Platon uvědomil, že ve společnosti, o níž mu šlo, pro rétoriku nebylo
místa.
Faidros
reflektuje Platonovo politické snažení v demokracii, Charmides na počátku právě nastolené aristokracie.
Tolik
v 250 slovech. Za Váš e-mail Vám děkuji.
Protože mě docent Wild k textu o 250 slovech inspiroval, otázal jsem
se ho, zda bych jeho dotaz mohl uvést pod jeho jménem. Docent Wild mi odepsal:
„Zveřejněte
si texty tak, aby Vám to vyhovovalo. Jen si nejsem jist, zda jsme se dobrali
celistvé odpovědi na mou původní otázku.”
Odpověděl jsem:
Máte pravdu, na Vaši otázku jsem řádně
neodpověděl. Pouze jsem naznačil, že na základě mého – a starověkého – datování
Faidru Platon vypadá zcela jinak, než
je dnes platonisty nahlížen. Já se pokusil v těch 250 slovech poukázat ke stati
"Plato's first two dialogues, a reflection of his political hopes",
kterou jsem řediteli ÚFARu nabídl, a kde byste našel odpověď uspokojivější.
Pokusím se na Vaši otázku odpovědět jinak.
Je-li Faidros Platonovým prvním dialogem, pak jeho teorie
idejí stojí za každým jeho dialogem. Jeho další dialogy pak k této teorii
poukazují – většinou skrze Sokratovo nevědění. To znamená, že každý dialog
čtete s tímto vědomím, tedy zcela jinak, než ho čtou ti, kdo se domnívají, že
Platon přišel k idejím až v důsledku své cesty na Sicílii a do Itálie, na
kterou se dal až když mu bylo čtyřicet, tedy více než deset let po Sokratově
smrti.
Můžete se ptát, proč Platon v dialozích,
které Faidru následují, k idejím
pouze poukazoval, skrze Sokrata. K tomu naleznete odpověď ve Faidru, kde jsou ideje představeny jako
to skutečné božství: „u kterých je bůh, jenž proto je božský“ (Novotného
překlad Platonových slov pros hoisper
theos ȏn theios estin, 249c6). Jak víte, Sokrates byl odsouzen
k smrti, protože zaváděl „nová božstva“. Že Platon nebyl pohnán
k soudu, to bylo jen proto, že byl Faidros
napsán před amnestií, kterou demokraté uzákonili po svém vítězství nad Třiceti.
Můžete namítnout, že Platon mluví otevřeně o
idejích v Ústavě, v knize
páté, šesté a sedmé. Stále tak ovšem činí ústy Sokrata, a v knize desáté,
tedy závěrečné, hází sůl do očí horlivých inkvizitorů: Bůh je tu představen
jako stvořitel ideje postele 9597B-c).
Pan
docent mi v odpovědi poradil, abvych svou teorii
ještě jednou zkusil opublikovat v zahraničním – a pokud možno impaktovaném –
časopise.
Odpověděl jsem:
Já Vám moc děkuji za to, že jste mě přinutil k odpovědi na otázku,
kterou si každý zájemce o Platona jistě klade, jen Vy jste mi však tu otázku
položil.
Co se otázky publikace týká, není pravdou, že věhlasné časopisy
publikovat mé věci odmítaly. Classical Quarterly, nejvýznamnější
klasicistický časopis v anglicky mluvícím světě publikoval moji stať „Plato‘s
disappointment with his Phaedran characters and its impact on his theory of his
theory of psychology“ (No 50, 2000). V té stati jsem svůj pohled na
Platona velmi konkrétně doložil. K žádné diskusi to však nevedlo. Americký
nejvýznamnější časopis v tomto oboru Ancient
Philosophy (1997) publikoval mou stať „Plato’s First Dialogue“, Významný
norský klasicistický časopis Symbolae
Osloenses (LXVII, 1992) opublikoval moji stať „A Preliminary to the Study
of Plato“. Pak jsem však poslal do Ancient
Philosophy stať týkající se vztahu Platona k rétorikovi Isokratovi,
kde jsem ukázal, že pouze na základě datování Faidru jako dialogu prvního lze jejich vztah, tak jak se tento
odráží v publikacích obou z nich, vysledovat a pochopit. Editor
časopisu mi sdělil, že stať publikovat nebude, a jako odůvodnění svého
rozhodnutí mi poslal posudek odborného posuzovatele. Posuzovatel mu napsal, že
je Tominova stať (posuzovateli je stať posílána zásadně anonymně, bez jména
autora) nová, dobře argumentovaná a doložená, že její publikování doporučuje
s tím, aby hned poté publikoval stať anti-Tominovskou. Zřejmě pan editor
nenašel nikoho, kdo by se takového úkolu hodlal zhostit. To bylo naposledy, co
jsem se o publikování svých věcí pokusil. A tak jsem se zařekl. Normálně každý
má možnost svou stať mnohokrát na různých univerzitách přednést, aby ji pak
zveřejnil s poděkováním všem, s kým měl/a možnost o věci takto
diskutovat. Je na čase, aby ta možnost byla poskytnuta i mně. A dál, všichni
klasicisté a klasičtí filozofové o mně vědí, mé věci na mé webové stránce si
mohou přečíst, je na nich, aby se na mě obrátili se žádostí, aby to či ono
mohli publikovat.
Ještě jednou Vám moc děkuju.
Julius Tomin
Oprava:
V předchozím e-mailu
musím jednu věc opravit. Napsal jsem: „v anglicky mluvícím světě jsem byl odmítnut
pouze jednou, v již zmíněném případě“. Úplně jsem zapomněl na to, že když
jsme v roce 1980 přijeli do Oxfordu, Kathy Wilkesová mi řekla: „Publish or
Perish!“ A tak jsem jí nadiktoval stať „Socrates in the Phaedrus“. Editor, Anthony Long, stať vrátil Kathy s tím, že je
to stať dobře napsaná, že uvažoval „publish and be damned“, pak se však rozhodl
stať v zájmu Tomina nepublikovat. Publikovat tu stať by znamenalo Tomina
vyřadit z akademického světa. Uvažovat, že Faidros mohl být prvním Platonovým dialogem znamenalo, že do akademického
světa filozofie nepatříte. A tak mě Tony Long postavil do světa, kde jako „vyřazený“
jsem se mohl poznání Platona opravdu věnovat.
J.T.
No comments:
Post a Comment