Sunday, March 31, 2019

Dva dopisy řediteli Ústavu filosofie a religionistiky Univerzity Karlovy


Dopis z 10. 3. 2019

Vážený pane řediteli,
16. ledna jsem se na Vás obrátil dopisem, z něhož cituji:
„11. dubna tohoto roku tomu bude čtyřicet let, co Dr Kathleen Wilkesová zahájila přednášky oxfordských filozofů v mém filozofickém semináři. Na oslavu tohoto výročí jsem napsal stať „Plato‘s first two dialogues, a reflection of his political hopes“, kterou jsem dnes dal na svou webovou stránku www.juliustomin.org. Byl bych rád, kdybyste se na text podíval a zvážil možnost uspořádat ke zmíněnému výročí mezinárodní seminář věnovaný dialogu Faidros, kde bych text mohl přednést k diskusi. Jak v úvodním odstavci píši, budu dovozovat, že Platon napsal Faidros v roce 405 a Charmides v roce 404 př.n.l. Tím se rozcházím s platonským bádáním, podle něhož je Faidros dialogem pozdním a Platon začal své dialogy psát až po Sokratově smrti, tedy po roce 399 př.n.l.“

Dodnes jsem od Vás nedostal odpověď. Nedostanu-li od Vás uspokojivou odpověď do konce března, na protest budu stát před vchodem do budovy FFUK na Palachově náměstí v úterý 23., ve středu 24. a ve čtvrtek 25. dubna vždy od 12.00 do 13.00. Během těch tří hodin si budu číst v Masarykově České otázce.

Dovolte, abych se na Vás při této příležitosti obrátil s následujícím návrhem. 12. dubna 2020 tomu bude čtyřicet let, co policie vtrhla do mého filozofického semináře během návštěvy Dr. Kennyho, představeného oxfordské Balliol College. Je pozoruhodnou skutečností, že se tak české policii podařilo přerušit filozofickou diskusi o Platonovi, kterou se marně pokouším po celých těch – zatím devětatřicet – let obnovit, ať již v Praze nebo v Oxfordu. Byl bych rád, kdyby se Váš ústav zasadil o to, aby k tomuto výročí mnou požadovaná diskuse konečně mohla být obnovena, respektive znovu zahájena, seminářem s mezinárodní účastí věnovaným datování Platonova dialogu Faidros a Charmides. Na semináři bych přednesl stať „Plato‘s first two dialogues, a reflection of his political hopes“.

Nedostanu-li od Vás odpověď do konce března, obrátím se s touto žádostí na Faculty of Philosophy a Faculty of Classics Oxfordské univerzity. Nepochodím-li tam, obrátím se na Filozofickou fakultu Cambridgské univerzity, Heidelbergské univerzity … Budu na to mít rok.

Doufám, že se o věci s Vašimi kolegy poradíte, věc dobře promyslíte, a že se mohu těšit na Vaši odpověď.

S pozdravem,
Julius Tomin


Vážený pane řediteli,
ačkoliv jste na můj návrh neodpověděl, rozhodl jsem se od zamýšleného třídenního protestu upustit. Zápas o to, aby mi na Karlově univerzitě bylo umožněno přednést můj pohled na Platona k odborné diskusi, jsem prohrál.

S pozdravem,
Julius Tomin

No comments:

Post a Comment