Thursday, July 7, 2022

23 Platonovo Symposium – Agathon, Sokrates, Alkibiades a ti další

 

Sokratova řeč, pokračování

Sokrates se táže ohledně Eróta:

„A otce (Patro\j de/),“ řekl jsem já (h]n d e0gw&), „jakého je (ti/noj e0sti/) a matky (kai\ mhtro/j;)?“

Diotima odpovídá:

„To je sice delší (Makro/teron me/n),“ řekla (e1fh), „vypovědět (dihgh/sasqai); ale stejně (o#mwj de/) ti to řeknu (soi e0rw~). Když se totiž narodila Afrodita (o3te ga\r e0ge/neto h9 A0frodi/th), bohové byli hoštěni (h9stiw~nto oi9 qeoi/), ti ostatní (oi3 te a1lloi), i syn Metidy (kai\ o9 th=j Mh/tidoj [Moudrosti] u9io/j), Poros (Po/roj [Cesta k dosažení bohatství, bohatství]). Když se najedli (e0peidh\ de\ e0dei/pnhsan), aby žebrala (prosaith/sousa), že byla hostina (oi[on dh\ eu0wxi/aj ou]shj), dostavila se Penia [Chudoba] (a0fi/keto h9 Peni/a) a byla u dveří (kai\ h]n peri\ ta\j qu/raj). Nuže Poros (0o9 ou]n Poroj), opilý nektarem (mequsqei\j tou= ne/ktaroj) – víno tehdy ještě nebylo (oi]noj ga\r ou1pw h]n) [Dionysos, bůh vína, se ještě nenarodil] – vejda do Diovy zahrady (ei0j to\n tou= Dio/j kh=pon ei0selqw&n) upadl do těžkého spánku (bebarhme/noj hu[den). Tu Penia, usmyslivši si (e0pibouleu/ousa) skrze svou nedostatečnost (dia\ th\n au9th=j a0pori/an) udělat si dítě z Pora (paidi/on poih/sasqai e0k tou= Po/rou), i lehne si k němu (katakli/netai/ te par au0tw~|) a počala Eróta (kai\ e0ku/hse to\n E1rwta). Proto také Afrodity souputníkem (dio\ dh\ kai\ th=j A0frodi/thj a0ko/louqoj) a přisluhovačem (kai\ qera/pwn) se Erós stal (ge/gonen o9 E1rwj), narozený na jejích narozeninách (gennhqei\j e0n toi=j e0kei/nhj geneqli/oij), a zároveň (kai\ a3ma) svou přirozeností jsa milovníkem krásy (fu/sei e0rasth=j w@n peri\ to\ kalo/n) a Afrodita jsoucí krásná (kai\ th=j A0frodi/thj kalh=j ou]shj).

Protože je synem Pora a Penie (a3te ou]n Po/rou kai\ Peni/aj u9o\j w@n), sudba Eróta je tomu odpovídající (o9 E1rwj e0n toiau/th| tu/xh| kaqe/sthken). Za prvé je pořád chudý (prw~ton me\n pe/nhj a0ei/ e0sti), a moc mu chybí, aby byl jemný a krásný (kai\ pollou= dei= a9palo/j te kai\ kalo/j), jak se mnozí domnívají (oi[on oi9 polloi\ oi1ontai), ale je drsný (a0lla\ sklhro/j) a ušpiněný (kai\ au0xmhro/j) a bosý (kai\ a0nupo/dhtoj) a bez domova (kai\ a1oikoj), spí stále na holé zemi (xamaipeth\j a0ei\ w!n kai\ a1strwtoj), u dveří a na cestách lehá pod širým nebem (e0pi\ qu/raij kai\ e0n o9doi=j u9pai/qrioj koimw~menoj), jsa svou přirozeností po matce (th\n th=j mhtro\j fu/sin e1xwn), je pořád v chudobě (a0ei\ e0ndei/a| su/noikoj). Po otci však zase (kata\ de\ au] to\n pate/ra) je svůdcem (e0pi/boulo/j e0sti) těch krásných (toi=j kaloi=j) a těch dobrých (kai\ toi=j a0gaqoi=j), jsa statečný (a0ndrei=oj w!n), a odhodlaný (kai\ i1thj) a dychtivý (kai\ su/ntonoj), strašný lovec (qhreuth\j deino/j), ustavičně spřádá nějaké intriky (a0ei/ tinaj ple/kwn mhxana/j), a je toužící po moudrosti (kai\ fronh/sewj e0piqumhth/j) a vynalézavý (kai\ po/rimoj), ustavičně filozofující (filosofw~n dia\ panto\j tou= bi/ou), je obávaný kouzelník (deino\j go/hj), a znalec drog (kai\ farmakeu/j) a sofista (kai\ sofisth/j).“

***

Na okraj svého oxfordského textu jsem si kdysi poznamenal: The properties of Eros are as observed Max. Tyr. diss. XXIV.4. p. 461 a0texnw~j oi[a ei0j au0to\n Swkra/thn e1skwpton e0n Dionusi/oij oi9 kwmw|doi/. „Vlastnosti Eróta jsou, jak poznamenal Maximus Tyrius v Dizertaci XXIV, str. 461, zcela takové, jakými ho komikovali o Dionysiích pisatelé komedií.“

***

„A Erós není ani nesmrtelný ani smrtelný (kai\ ou1te w(j a0qa/natoj pe/fuken ou1te w(j qnhto/j), ale tu (a0lla\ to/te me/n) v jeden a týž den (th=j au0th=j h9me/raj) je v rozkvětu (qa/llei te) a žije (kai\ zh=|), když se mu dobře daří (o3tan eu0porh=jh|), tu umírá (to/te de\ a0poqnh=|skei), opět však ožívá (pa/lin de\ a0nabiw&sketai) skrze přirozenost svého otce (dia\ th\n tou= patro\j fu/sin), ale to (to\ de/), co nabývá (porizo/menon), vždycky mizí (a0ei\ u9pekrei=), takže není ani v naprostém nedostatku Erós nikdy (w#ste ou1te a0porei= E1rwj pote/) ani nebohatí (ou1te ploutei=), je uprostřed mezi moudrostí a nevědomostí (sofi/aj te au] kai\ a0maqi/aj e0n me/sw| e0stin). Věc se má totiž takto (e1xei ga\r w{de). Z bohů žádný nefilozofuje (qew_n ou0dei=j filosofei=) ani netouží se stát moudrým (ou0d e0piqumei= sofo\j gene/sqai) – protože moudrý je (e1sti ga/r) – ani je-li kdokoli jiný moudrý (ou0dei1 tij a1lloj sofo/j), nefilozofuje (ou0 filosofei=). Ani ti, kteří jsou v nevědomosti, nefilozofují (ou0d au] oi9 a0maqei=j filosofou=sin), ani netouží stát se moudrými (ou0d e0piqumou=si sofoi\ gene/sqai); to právě je ta velká potíž s nevědomostí (au0to\ ga\r tou=to/ e0sti xalepo\n a0maqi/a), že člověk, který není ani krásný ani dobrý (to\ mh\ o1nta kalo\n ka0gaqo/n) ani rozumný (mhde\ fro/nimon), se sám sobě zdá být plně dostačující (dokei=n au9tw~| ei]nai i9kano/n). Zřejmě netouží ten (ou1koun e0piqumei=), kdo se nedomnívá, že mu něco chybí (o9 mh\ oi0o/menoj e0ndeh\j ei]nai), po tom, o čem se nedomnívá, že mu chybí (ou[ a2n mh\ oi1htai e0pidei=sqai).“

No comments:

Post a Comment