Monday, December 30, 2019

Přání naší republice


Z Prahy jsem dostal e-mail, z něhož vyjímám: „V příštím roce bychom spolu mohli udělat rozhovor. Prosím, napište, co přejete naší republice v roce 2020.“

Odpovídám:
Co přeji naší republice v roce 2020? Aby na Univerzitě Karlově měla Ústav filosofie, kde bych mohl studentům a platonským odborníkům přednést svůj pohled na Platona, který je výsledkem více než padesátiletého poznávacího úsilí. Je-li to přání neuskutečnitelné, pak bych naší republice přál, aby se na Filosofické fakultě Karlovy univerzity našlo pár studentů, kteří by se na vedení ÚFARu (Ústavu pro filosofii a religionistiku) obrátili se žádostí, aby mi bylo umožněno s mým pohledem na Platona je seznámit. Je-li i to nemožné – studentům jde zřejmě o to, aby měli dobré posudky, a to je v moci jejich učitelů – pak bych naší republice přál, aby se v roce 2020 u nás našel novinář/novinářka/, rozhlasový nebo televizní reportér/reportérka, kteří by se na ředitele ÚFARu obrátili se žádostí o vysvětlení, proč mi je odpírána možnost na Filosofické fakultě můj pohled na Platona přednést.

Můj poslední pokus o to, abych mohl na FFUK svůj pohled na Platona přenést je z 9. listopadu tohoto roku. Řediteli ÚFARu jsem napsal:

Vážený pane řediteli,
na pozvání britského velvyslance Nicka Archera se 14. listopadu účastním odhalení pamětní desky na oslavu tzv. Podzemní univerzity v Praze 7 v Keramické 3. V tom domě, v našem bytě, se mé semináře konaly, a tam v dubnu 1979 Dr. Kathleen Wilkesová návštěvy oxfordských filozofů zahájila.

V Praze pobudu čtrnáct dní, během nichž bych rád měl pro studenty FFUK dvě přednášky, respektive semináře. První přednáška se týká seminářů, druhá se týká Platonova Faidru. Stručný nástin obou přednášek najdete na mém blogu https://juliustominquestions.blogspot.com/ jako příspěvek zatím poslední, tedy nejnovější. Nebylo by možné, abych přednášku měl pro Vaše studenty?

Do Prahy přiletím v úterý 12. listopadu. Přednášku bych tedy mohl mít již ve středu 13. listopadu. Proč s návrhem přicházím až dnes? Pozvánku jsem dostal teprve v pátek 8. 11.; pozvánku zaslanou před čtrnácti dny, jsem nedostal.

Samozřejmě by bylo možné se dohodnout na pozdějším termínu, třeba na jaře roku 2020, pak by mi ovšem Váš ústav musil hradit cestovné.

Těším se na Vaši odpověď.
S přátelským pozdravem,
Julius Tomin

Od pana ředitele jsem odpověď na svoji nabídku nedostal. A tak jsem se zařekl, že se do naší republiky nevrátím, dokud mi nebude umožněno na Karlově univerzitě svůj pohled na Platona přednést. Pro mě to znamená soustředit veškeré své úsilí na to, aby mi bylo umožněno můj pohled na Platona přednést na Oxfordské univerzitě. V dubnu tomu bude čtyřicet let, co přednáška Dr. Anthony Kennyho v mém semináři byla zásahem policie přerušena (dotýkám se toho v stručném nástinu navrhované přednášky o mých filosofických seminářích v příspěvku ze dne 9.listopadu). Budu na Oxfordské univerzitě moci svůj pohled na Platona přednést k tomuto výročí?

A tu se dostávám k Vašemu návrhu. Budete-li mít čas a chuť mě tu v Británii navštívit a udělat se mnou interview o tom, proč se už asi nikdy do naší republiky nepodívám, budu rád.

Skončím pozitivně. Dr Kenny byl Masterem Balliol College, tedy College, jejímž Masterem byl svého času Wikleff, který inspiroval Jana Husa. Studentem této College v oboru Classics (dějin a myšlení Starověkého Řecka a Říma) byl dnešní premiér Velké Británie, Boris Johnson. Zatím jsem měl s Balliol College podobné potíže, jako s ÚFARem. A tak mi asi nezbyde, než o věci Borise Johnsona informovat a o pomoc ho v té věci požádat.


No comments:

Post a Comment