Na pozvání britského velvyslance Nicka Archera se
účastním odhalení pamětní desky na oslavu tzv. Podzemní univerzity v Praze 7 v Keramické
3. Já své filozofické semináře za Podzemní univerzitu nepovažoval, můj
filozofický seminář byl otevřený, zaměřený na mladé lidi, jimž komunistický
režim vzal jakoukoli možnost vyššího vzdělání. Když jsem viděl, že se mi
seminář podařilo proti policejním zásahům obhájit – mimo jiné desetidenní
hladovkou, která měla velký ohlas – do semináře jsem pozval akademické
pracovníky ze čtyř Západních univerzit, Oxfordské, Harvardské, Heidelberské a
Západoberlínské. Návštěvy oxfordských filozofů zahájila Dr. Kathleen Wilkesová
v dubnu 1979 v Keramické 3, kde se v našem bytě semináře konaly.
V Praze pobudu čtrnáct dní, během nichž bych rád měl
pro studenty FFUK dvě přednášky, respektive semináře. První přednáška se týká
seminářů, druhá se týká Platonova Faidru. Platon byl středobodem mých
seminářů, jeho dialogy dokázaly mé studenty zaujmout. V nabízené přednášce
bych rád zachytil něco z úsilí, jímž jsem se v oněch seminářích se
svými studenty do Platonova myšlení pokoušel proniknout.
Samozřejmě bych byl rád, kdybych obě přednášky mohl
přednést studentům filozofie; proto přednášky nabídnu jako prvnímu panu
řediteli Ústavu pro filozofii a religionistiku, docentu Jakubu Čapkovi. Protože
však tento ústav mé návrhy přednášek po leta odmítá, mám malou naději, že
tentokrát prorazím. Proto budu přenášky nabízet ředitelům ostatních ústavů a
vedoucím kateder FFUK. To bude v duchu mého pozvání akademikům oněch čtyř
Západních univerzit. Do svého semináře jsem totiž zval výslovně ty univerzitní pracovníky,
kteří by se nad svým oborem zamyslili a během své návštěvy nás tak obohatili,
aby nám stálo za to podstupovat nebezpečí policejního stíhání jen proto, že nám
šlo o poznání, které by náš život povzneslo, prosvítilo a posílilo.
Nástin navrhovaných dvou přednášek následuje:
I.
Předehra k filozofickým
seminářům – účast oxfordských filozofů – ukončení na policii v Bartolomějské.
Začalo to Kosíkem a Sartrem v létě roku 1975.
Navštívil jsem jako obvykle Francouzskou knihovnu; chodil jsem si tam půjčovat
řecké klasiky v paralelním řeckém a francouzském Budé vydání. Knihovna
byla v nejvyšším poschodí. Šel jsem dolů po schodech, a tu vidím dveře
otevřené do místnosti, kde bylo řada studentů a na stole štos novin. Vešel
jsem, ty noviny byl Le Monde, který jsem tak viděl poprvé v životě.
Vzal jsem do rukou první, druhý, třetí výtisk – ten jsem si otevřel. A tu
najednou vidím titulek ‚Le philosophe tchéchoslovaque Karel Kosík écrit à J.P. Sartre‘.
Dopisy jsem si přečetl, zanechaly ve mně hluboký dojem. Nedalo mi to spát, a
tak jsem napsal Rudému právu: ‚Ve francouzském listě Le Monde jsem si
přečetl dopis českého filozofa dr. Karla Kosíka DrSc, který adresuje J.P.
Sartrovi. V dopise Karel Kosík uvádí hned několik znepokojivých
skutečností: 1/ Již leta je zbaven možnosti vykonávat práci, jež by odpovídala
jeho vzdělání … Především by mne zajímalo, zda jsou tyto skutečnosti
v souladu se zákony naší republiky. Nejsou-li v souladu s našimi
zákony, jak mohu jakožto občan této země postupovat, abych svým úsilím napomohl
obnovení zákonnosti? Jsou-li v souladu s našimi zákony, pak
s kterými, a jaké zákonité cesty jsou mi otevřeny, abych mohl požadovat
takovou jejich změnu, jež by podobné zacházení s občanem naší republiky
napříště nedovolovala?‘
To je citát z ‚Moje korespondence s Rudým
Právem‘, která tvoří úvodní část mého Kádrového dotazníku, publikovaného
v Petlici v roce 1975.
To vše mě inspirovalo k tomu, že jsem zašel za
Milanem Machovcem: ‚Milane, už leta jsme všichni vyhozeni z našich míst, a
pořád zůstáváme zakleti ve svých malých skupinkách – lidi okolo Tebe, lidi
okolo Kosíka, lidi okolo Patočky. Není na čase, abychom se sešli a jeden druhém
pověděli o tom, co děláme, a jestli vůbec něco ve filozofii děláme?‘ A tak
začaly semináře v Pařížské u Dani Horákové. Občasným návštěvníkem byl
Václav Havel. Na posledním semináři roku 1976 si o přestávce Havel pozval
Machovce, pak mě, každého zvlášť. Václav mi dal přečíst text Charty 77: ‚Přečti
si to, a jestli s textem souhlasíš, podepiš.‘ Text se mi líbil, a tak jsem
podepsal.
To však znamenalo konec seminářů v Pařížské, a tak
jsem otevřel seminář u nás v Keramické, pro děti ‚vyvržených‘, kterým byla
vzata možnost jakéhokoli vyššího vzdělání (děti Vaculíka, Klímy, Gruši, Němce,
Rumla, Bednářové)
Posledním přednášejícím v mém semináři byl Dr Kenny,
Master Balliol College oxfordské univerzity, v dubnu 1980. Přednáška byla
přerušena policií. Mí studenti a já jsme byli odvezeni do Bartolomějské. Byli
jsme ve velké místnosti, bez policajtů. A tak jsem studentům řek, že jsem řadu
týdnů připravoval cyklus přednášek o Aristotelovi: ‚Chcete si poslechnout
úvodní přenášku?‘ A tak se všichni okolo mě sesedli. Když jsem přednášku
dokončil, do místnosti vešel muž v civilu): ‚Co tu děláte?‘ – ‚Filozofii.
Chcete si přisednout?‘ Muž vymizel, za chvilku však do místnosti vtrhli ve
velkém: ‚Všichni čelem ke zdi!‘
To bylo naposled, co jsem se viděl se svými studenty.
II.
Složení a interpretace Platonova Faidru
V poslední době jsem se zabýval (a zabývám) statí
Christophera Rowe ‘The argument and structure of Plato’s Phaedrus’ (Proceedings
of the Cambridge Philological Society, 1986, pp. 106-125). Rowe poukazuje
na dvě pasáže v druhé části Faidru, jimiž Sokrates snižuje význam
Palinodie, své druhé řeči o lásce. Protože Palinodie obsahuje Platonovy
centrální myšlenky, zejména teorii Idejí [ačkoli Platon v dialogu Ideje
Idejemi nezve, mluví o „Pravdě“ (alȇtheia) a o
“skutečném bytí“ (ousia ontȏs ousa), že však jde o
Ideje je jasné srovnáním s Ústavou], Rowe v rámci pozdního
datování Faidru dovozuje, že Platon tím snižuje význam své teorie Idejí,
které, jak Rowe soudí, Platon vzal v potaz v dialogu Parmenides.
V té první pasáži Sokrates mluví o své Palinodii
následovně: „… když jsme, nevím už jak, vypodobňovali erotický stav – přitom
jsme se snad dotýkali něčeho pravdivého, ale také asi zabíhali jinam“ (265b).
Tou první alternativou se zabývám v předposledním anglickém příspěvku na
svém blogu, alternativou druhou v příspěvku posledním.
V té druhé pasáži Sokrates Palinodii snižuje ještě
okatěji: „Mně se zdá, že to ostatní, promluvené díky náhodě, poukazuje na dva
principy, a nebyla by nevděčná práce, kdyby někdo dovedl odborně postihnout
jejich význam.“ (265c-d)
Podle této pasáže to jediné skutečně cenné v Sokratových
dvou řečech jsou dva dialektické principy, jimiž se tyto řeči řídí: 1) Princip
souborného nazírání věci po různu rozptýlené, a jejího vymezení. 2) Rozdělování
souborně nahlédnutého podle pojmových druhů.
Problém je v Sokratově pokusu obě ty řeči napasovat do
kadlubu těchto dvou dialektických principů. Tyto principy, tak, jak je
popisuje, tyto dvě řeči neobsahují. Mockrát jsem o tom přemýšlel; Platon přece
musel nejen sám vědět, že to nehraje, ale musil si být vědom toho, že si to
uvědomí každý inteligentní čtenář, který si Sokratovy dvě řeči pozorně přečte. Proč
ta inkongruence?
A tu najednou, jak jsem o stati Rowea uvažoval, vyvstaly mi
před očima tři pasáže, jimiž Platon v Palinodii vystavil sebe sama i
Sokrata možnosti být obžalován ze zavádění nových božstev:
1 1) „… to celé spojení duše a těla dostalo
jméno živé bytosti a dostalo příjmení ‚smrtelný‘; avšak pojem živé bytosti
nesmrtelné nevznikl z žádného rozumového úsudku, nýbrž vytváříme si boha,
jehož jsme ani neviděli, ani dostatečně myslí nepojali, jakousi živou bytost
nesmrtelnou, mající duši, mající i tělo, u níž však jsou tyto složky srostlé po
všechen čas.“ (246c-d)
2)„… náležitě nabývá perutí jedině mysl
filozofa, neboť ta je svou pamětí podle možnosti stále u oněch jsoucen, u
kterých je bůh, jenž proto je božský.“ (249c4)
3) „A tak se octnou u miláčka a uvidí jeho
zářící zjev. U vozataje [Platon
připodobňuje lidskou duši k spřežení vozataje – intelektu – se dvěma koňmi], když
ho uvidí, paměť se přenese ke skutečnosti krásy a opět ji uvidí stojící
s uměřeností na posvátném podstavci.“ (254b)
V první pasáži Platon odmítá ustálené pojetí bohů
řeckého pantheonu jakožto iracionální, v pasáži druhé a třetí představuje
„Pravdu, tj. bytí skutečně jsoucí“ jako božstvo nové, od něhož bůh získává své
božství (pros hoisper theos ȏn theios estin).
A tu jsem si uvědomil, že Platon zřejmě nechal kolovat
mezi přáteli první část Faidru jako věc hotovou, pak však musil
k pasáži první připojit pasáž druhou, aby tu první před nařčením ze
zavádění nových božstev obránil.
Srovnejte s tím nekongruentním snížením Sokratových
dvou řečí, zejména Palinodie, skutečné snížení druhé části věnované projektu
rétoriky postavené na oněch dvou dialektických principech. Sokrates končí
projekt imaginárním rozhovorem s dávno zesnulým průkopníkem „odborné“
rétoriky Teisiou, v němž dovozuje, že ten, kdo své řečnické umění nepostaví na
principech dialektiky, „nikdy nebude odborníkem v řečnickém umění“. Pak
však poznamenává, že „znalostí k tomu potřebných nenabude bez velké námahy,
kterou rozumný člověk nemá podstupovat pro řečnění a jednání v lidské společnosti,
nýbrž aby byl schopen mluviti vše milé bohům a také ve všem podle možnosti
bohumile jednat.“ „Proto se nediv,“ Sokrates dodává, „že je ta cesta tak
dlouhá; neboť je třeba ji podniknout pro velké věci, a ne jak se tobě zdá.“
(273e-274a)
Kde jinde nalezne čtenář odpověď na to, co tím Platon
myslí, než v Sokratově Palinodii? Bezprostředně se tu nabízí pasáž,
v níž Sokrates dovozuje, že pouze ty duše na sebe mohou vzít lidskou
podobu, které před svou první inkarnací nahlížely „Pravdu“ (alȇtheian), tedy
„bytí skutečně jsoucí“ (ousian ontȏs ousan), jež
později [především v Ústavě, Faidonu, a Symposiu] nazývá
Idejemi (idea, eidos). Lidská řeč totiž vyvěrá z toku smyslových
vněmů, které jsou rozumovým myšlením vázány v pojmovou jednotu, a to je
možné jen díky „rozpomínání se na ona jsoucna, která kdysi uviděla naše duše,
když konala cestu spolu s bohem a povznesla se nad ty věci, o kterých nyní
říkáme, že jsou, a pozdvihla hlavu ke skutečnému jsoucnu.“ (249b-c).
Jak moc dobře víme, lidé řeči užívají, ke skutečnému
jsoucnu se tím však nedostávají. „Proto tedy náležitě nabývá perutí jedině mysl
filozofova, neboť ta je svou pamětí podle možnosti stále u oněch skutečných jsoucen
(249c, v překladech z řečtiny tu užívám Novotného, pokud mohu).“ To
znamená, že veškerá dialektika, v druhé části dialogu ostensivně zaměřená
na vybudování odborné rétoriky, má ve skutečnosti za úkol řečí proniknout
k nahlížení skutečného jsoucna. V skrytu je tak celá druhá část
zaměřena k pravdám, Platonem formulovaným v Sokratově Palinodii, jeho
druhé řeči o lásce, která se tak ukazuje být láskou k pravdě, ke jsoucnu
skutečně jsoucímu.
No comments:
Post a Comment